Közös családi étkezések

Közös családi étkezések

Annyira elfoglalt, hogy közösen, egy családként szinte alig étkeznek egy asztalnál?


Figyelem: ez hosszú távon hatással lehet az egészségre!

A családi étkezések már az idők kezdete óta lehetőséget kínálnak egy finom étel közös elfogyasztására, a megpihenésre, és történetek megosztására szeretteinkkel. A legújabb kutatások még az imént felsoroltakon felül is megemlítenek néhány dolgot: a közös étkezések hosszútávon valójában kritikus jelentőséggel bírnak fizikai és mentális egészségünkre. Sajnálatos módon azonban, egyre többen választják a televízió előtt történő gyorsétel fogyasztást, mint a gyerekekkel és más családtagokkal való tartalmas időtöltést.

A közös étkezés leginkább a gyerekekek tesz jót!
Míg a kanapén történő falatozás nem tűnik ártalmasnak, semmikép sem pótolhatja az asztal körül történő családi ebédet. Számos kutatás támasztja alá, hogy a közös étkezések hiánya számos negatív egészségügyi következménnyel járhat – különösen a gyermekek esetében. Egy nemrégiben, a European Journal of Clinical Nutrition által kiadott úgynevezett GRECO tanulmány szerint, a gyakori családi ebédek/vacsorák elmulasztása könnyedén vezethet gyermekkori elhízáshoz és túlsúlyhoz. A „Vajon a családi étkezések tényleg számítanak?” című cikk alapján, - melyet Eliza Cook és Rachel Dunifon, a Cornell Egyetem kutatói írtak, - a családi étkezések 12%-kal csökkentik gyermekünk túlsúlyossá válásának esélyeit. Az elhízás esélyeinek csökkenése látszólag szoros kapcsolatban áll az egészségesebb étkezési szokásokkal. A „Journal of the American Academy of Pediatrics” (2011, Fiese, B. & Hammons, A.) nemrégiben kiadott kutatása azt mutatja, hogy a közös étkezéseket betartó családok gyermekei esetében 35%-kal csökken az étkezési rendelenességek kockázata, miközben 24%-kal nő az egészséges táplálkozás aránya. A helyzet az, hogy amennyiben a családok nem ülnek le többé közösen az asztal köré, számos dolgot elveszítenek- nemcsak egy egészséges, otthon fözött étel élményét, de megosztott ötleteket, példákon keresztül történő okulást, kulturális értékek átvitelét, illedelmességet, s végül, de nem utolsósorban a törődés és a meghallgatás művészetét. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a gyermek- illetve tinédzserkor a tanulás fontos időszakai, a fiatalok pedig az idősebbek megfigyelése és utánzása alapján sajátítanak el dolgokat – elsősorban a szülőktől, nagyszülőktől és idősebb testvérektől.

A tinédzserek is igénylik a családi ebédeket!
Számos család a gyermek serdülőkorba lépésének idején kezdi el hanyagolni a családi étkezéseket. Ez talán az otthonon kívúli elfoglaltságoknak (diákmunka), a megnővekedett felelősségnek, az iskola és a sport által rájuk nehezedő nyomásnak, és úgy általában - a betáblázott napirendjüknek köszönhető. Ennek eredménye gyakran a rendszertelen étkezés, a rendszeres nassonlás, az otthonon kívüli táplálkozás (többnyire gyorséttermekben), a fogyókúra, az étkezési rendellenességek fellépése, vagy a főétkezések kihagyása. Számos esetben a család befolyásoló szerepét a baráti társaság veszi át, a kutatások szerint pedig mindez befolyásolja a kamaszok ételválasztását, ami gyakran kiegyensúlyozatlan táplálékbevitelt eredményez. Ezekből a gyerekekből egy olyan jövőbeli szülő-generáció kerül ki, akik maguk sincsenek tisztában az egészséges táplálkozás fogalmával, vagyis továbbadni sem tudják azt.

Registration

Legyen tagja a programnak és férjen hozzá exkluzív ajánlatainkhoz!

Csatlakozom

Amellett, hogy jó hatással vannak a tinédzserek fizikai egészségére (több értékes tápanyagbevitel, megfelelő súly), számos tanulmány bizonyítja, hogy a családi étkezések szoros összefüggésben állnak a mentális egészséggel, a kábítószer használat esélyének csökkenésével és a jó iskolai teljesítménnyel. Az ebédlőasztal mellett folytatott beszélgetések lehetőséget nyújtanak a szülőknek arra, hogy nagyobb betekintést nyerjenek gyermekeik életébe, illetve, hogy jó tanácsokkal lássák el őket. Már csak ebből az egyszerű okból kiindulva is érdemes megtartani ezt a jó szokást az idő múlásával is.

A megoldásról
Aggódik amiatt, hogy egyre kevesebbet étkeznek együtt? Az alábbi pár dolog segíthet abban, hogy e szép szokásból hagyományt teremtsünk:

Hívjunk össze egy családi kupaktanácsot! Kérdezzünk meg minden családtagot, kinek milyen ötlete van a gyakoribb közös étkezések megvalósítását illetően? Amennyiben lehetséges, javasoljunk legalább 3 alkalmat egy héten. Egyezzenek meg mindenki számára megfelelő időpontokban, találjanak ki menü ötleteket, illetve fektessék le a szabályokat annak érdekében, hogy a kialakított szokás ne szűnhessen meg. Legyen a mennyiség helyett a minőség a fontos: kapcsoljuk ki a TV-t, senki se hozzon telefonokat és egyéb ketyeréket az asztalhoz és próbáljunk meg nyugodtan egy tartalmasat beszélgetni. Élvezzük egymás (újonnani) felfedezését és emlékezzünk: a családi étkezések rutinja a közelség és a kényelem érzetét kelti, mindezeken felül pedig számos pozitív egészségügyi hatással is bír!

Adja meg személyes adatait!

Kérjük, hogy a továbblépéshez töltse ki a csillaggal megjelölt mezőket! Amennyiben szeretné, hogy testreszabott ajánlatokkal és tartalmakkal jelentkezzünk, ne felejtse el kitölteni az opcionális mezőket is!

Hogyan csináljuk...

how to banner

Ajaksmink 5 lépésben

A rúzsos ajkak soha nem mennek ki a divatból! Kiválóan feldobják megjelenésünket és alapvetően határozzák meg a női arcot. Miért ne hozzuk ki belőlük a legtöbbet?

További részletek

Hogyan készítsünk egészséges és diétás hamburgert?

A hamburger egy közkedvelt, ugyanakkor kalóriadús étel. Az alábbi zsírszegény recepttel azonban az egészséges táplálkozás híveinek sem kell lemondania a róla.

További részletek

Hogyan rakjunk rendet az otthoni kábelrengetegben?

A modern háztartásokban egyre több az elektronikai készülék, így egy átlagos nappali úgy nézhet ki, mintha egy vödör műanyag gilisztát szórtunk volna szét. Íme pár ötlet hogyan orvosolhatjuk ezt a helyzetet.

További részletek

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

"

Az időzítőt én rendkívül hasznosnak tartom. Bár korábban sosem mértem, hogy meddig mostam a fogaimat, de érzésre nem volt meg a 2 perc. Ez egy jó funkció, mert mindenkit arra ösztönöz, hogy használja ki a 2 percet és így érje el a tökéletes fogakat.

"

nagykövet által