Gyerekek és sport – A gyermekorvos tanácsai: Lehetséges sérülések sportolás közben, sérülhet-e testünk-lelkünk?

Gyerekek és sport – A gyermekorvos tanácsai: Lehetséges sérülések sportolás közben, sérülhet-e testünk-lelkünk?

Természetesen sérülhetünk sportolás közben is, miképpen a mindennapi életben is bárhol és bármikor. Ha a kérdés úgy szól, nagyobb-e a sérülés veszélye, komolyabbak-e a sérülések sportoláskor, arra már összetettebb a válasz.


Vannak sportágak, amelyek igen sérülésveszélyesek. Nem kell szakembernek lenni, de a motorsport, az autóversenyzés nyilván nagyobb rizikóval jár, és nyilván komolyabbak is az esetleges sérülések, mint mondjuk úszás kapcsán.
Vannak olyan tanácsok, amiket jó megfogadni. Akár versenyző valaki, akár szabadidő sportban jeleskedik. Az egyik ilyen a bemelegítés fontossága. Kevesebb sérülés, húzódás, szakadás fordul elő a rendesen, tisztességesen elvégzett bemelegítő gyakorlatokat követően. Megéri időt szánni rá.
Labdajátékoknál egy rossz dobás szerencsétlen esetben akár agyrázkódást is okozhat. Vízi sportnál, természetes vízen való boruláskor beakadhat a hajó, vagy akár mi magunk is, ezért nem árt együtt maradni, nem partizánakcióban egyedül evezni.
Láttam csúnya szemsérülést vérző szemhéjfelrepedést vízilabda meccsen, de sima futóedzésen is előfordulhat bokaficam egy rossz lépés következtében.
Tudni kell a szülőnek is, hová, mire engedi el gyerekét, tudni kell az edzőnek is, mennyire és mivel terhelhető egy adott korú és fizikai állapotú gyerek.
Jó, hogy a mai mobiltelefonos világban könnyebben utolérhető a szülő, és adott estben jelen lehet, ha már a baj megtörtént, el tudja gyerekét kísérni az orvoshoz.
Mindezek - úgy tűnhet - ellene szólnak a sportolásnak. Legyen szabad ezt megcáfolnom. Aki rendszeresen sportol, lehet, hogy sérülhet, de gyorsabban gyógyul. Talán az ember fájdalomküszöbe is magasabb, kevesebb szövődmény és főleg kevesebb nyafogás van tapasztalatom szerint egy-egy sportsérülést követően. Aki benne van egy felkészülési menetben, nem akar lemaradni társaitól. Talán butaságnak tűnik, mégis igaz valahogy a közvetlen sérülést követően sokan hamarabb jönnek rendbe. Addig is, míg a sérült testrész kíméletre szorul kisebb terheléssel, de lejárnak az edzésre és kiegészítő gyakorlatokat végeznek. Ismerek olimpiai bajnok vízilabdást, akit többek között egy vállsérülés tett olyan naggyá, amilyenné vált. Kénytelen volt ugyanis a másik karját fel-edzeni. Történetesen az Édesapámról van szó.
De saját példát is tudok mondani. Egy iskolai verekedés - tehát nem sportsérülés kapcsán - 6 hétig gipszben gyógyult a jobb csuklóm. Az edzés természetesen nem maradhatott ki, tehát a napi penzumot 6 hétig deszkával csak lábbal kellett teljesítenem úgy, hogy közben a törött kezemen nylonzacskó volt, és támaszkodott a kralldeszkán.
A következő versenyszezonban épp azzal győztem le az ellenfeleimet, hogy az utolsó 25 méterre rátettem egy erős lábtempót. Megérte.
Lelki sérülések is bizonyára akadnak. Kevésbé kedves társak, konfliktusok mindenhol adódnak, ahol emberek, gyerekek vannak együtt. De az, hogy egy cél érdekében gyakorlatilag egy hajóban evezünk, véleményem szerint inkább összekovácsol, mint eltávolít.
Vereségek, győzelmek, mindkettő embert próbáló. Szerényen viselni és nem kiborulni. Igen, okozhat sérülést, de nem maradandót. Van holnap és következő verseny, és mindig van tovább. Későbbi életemben, a felnőtt életben is mindig volt hová nyúlnom, ha bánat ért. Csak le kellet mennem mozogni: úszni, futni, kondizni és ez így van a mai napig. És megéri, megérte.

Registration

Legyen tagja a programnak és férjen hozzá exkluzív ajánlatainkhoz!

Csatlakozom

Adja meg személyes adatait!

Kérjük, hogy a továbblépéshez töltse ki a csillaggal megjelölt mezőket! Amennyiben szeretné, hogy testreszabott ajánlatokkal és tartalmakkal jelentkezzünk, ne felejtse el kitölteni az opcionális mezőket is!

Hogyan csináljuk...

how to banner

Ajaksmink 5 lépésben

A rúzsos ajkak soha nem mennek ki a divatból! Kiválóan feldobják megjelenésünket és alapvetően határozzák meg a női arcot. Miért ne hozzuk ki belőlük a legtöbbet?

További részletek

Hogyan készítsünk egészséges és diétás hamburgert?

A hamburger egy közkedvelt, ugyanakkor kalóriadús étel. Az alábbi zsírszegény recepttel azonban az egészséges táplálkozás híveinek sem kell lemondania a róla.

További részletek

Hogyan rakjunk rendet az otthoni kábelrengetegben?

A modern háztartásokban egyre több az elektronikai készülék, így egy átlagos nappali úgy nézhet ki, mintha egy vödör műanyag gilisztát szórtunk volna szét. Íme pár ötlet hogyan orvosolhatjuk ezt a helyzetet.

További részletek

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

"

Az időzítőt én rendkívül hasznosnak tartom. Bár korábban sosem mértem, hogy meddig mostam a fogaimat, de érzésre nem volt meg a 2 perc. Ez egy jó funkció, mert mindenkit arra ösztönöz, hogy használja ki a 2 percet és így érje el a tökéletes fogakat.

"

nagykövet által