Vaj, vagy margarin?

Vaj, vagy margarin?

A vaj és a margarin úgy megosztja az embereket, mint a politika. De melyik árt kevesebbet és melyiket érdemesebb fogyasztani? Mi áll a kérdés hátterében, melyik jobb, a vaj, vagy margarin?


Margarin
Néhány évtizede úgy tűnt, hogy a margarin véglegesen ledöntötte a vajat az évezredes trónjáról. Nagy öröm volt a háziasszonyoknak, amikor reggelente könnyedén kenték a kenyereket, és persze az sem volt mindegy, hogy a puha margarin a tudomány akkori állása szerint sokkal egészségesebbnek lett kikiáltva, mint a vaj. A növényolajból előállított, transz-zsírsavakat tartalmazó margarin viszonylag szilárd, de kenhető állagát annak köszönheti, hogy hidrogénnel van kezelve.

Vaj
Az állati zsiradékot tartalmazó vaj végigkísérte a történelmünket, hiszen a tejből és tejszínből készült finomság az állattartás óta elérhető volt a számunkra. Nagy zsírtartalma miatt a vaj nagy energiatartalommal rendelkezik, telített és telítetlen zsírsavakat tartalmaz, valamint kis mennyiségben koleszterint is. Kiváló forrása azonban a zsírban oldódó vitaminoknak is.

Vaj, vagy margarin?
A margarin felé akkor billent el a mérleg, amikor tudományos kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy a túlzott állati zsiradék fogyasztása káros, érrendszeri problémákat okozhat, így a vaj is a kerülendő élelmiszerek listájára került. Szerencsére akkor már ott volt a margarin, de néhány évtized kellett csak ahhoz, hogy ugyan ezt kijelentség a margarinról is. Egy hetvenes években megjelent kutatás arról számolt be, hogy a margarin is megemeli a vér koleszterinszintjét. Ezek után nehéz eldönteni, hogy végül melyik a jobb, szakemberek szerint a vita hátterében nemcsak az ízlés, de a termékek lobbija is áll. Hozzátartozik azonban a kérdéshez, hogy a ma kapható margarinok már legalább 15 százalékkal kevesebb transz-zsírsavat tartalmaznak a három évtizeddel korábbi állapotokhoz képest (hivatalosan 1 %).

Mégis a margarin?
Bár mindenkinek markáns véleménye van a témáról, és mindkét fél súlyos érveket mutat fel a vaj, illetve a margarin mellett és ellen, napjainkban még mindig a margarin van előnyösebb pozícióban. Orvosi szempontból továbbra is az állati zsiradék fogyasztását kell visszaszorítani. Ne fordítsunk hátat azonban a vajnak sem, mértékkel fogyasztva csökkenthető az érelmeszesedés kockázata.

Registration

Legyen tagja a programnak és férjen hozzá exkluzív ajánlatainkhoz!

Csatlakozom

Adja meg személyes adatait!

Kérjük, hogy a továbblépéshez töltse ki a csillaggal megjelölt mezőket! Amennyiben szeretné, hogy testreszabott ajánlatokkal és tartalmakkal jelentkezzünk, ne felejtse el kitölteni az opcionális mezőket is!

Hogyan csináljuk...

how to banner

Ajaksmink 5 lépésben

A rúzsos ajkak soha nem mennek ki a divatból! Kiválóan feldobják megjelenésünket és alapvetően határozzák meg a női arcot. Miért ne hozzuk ki belőlük a legtöbbet?

További részletek

Hogyan készítsünk egészséges és diétás hamburgert?

A hamburger egy közkedvelt, ugyanakkor kalóriadús étel. Az alábbi zsírszegény recepttel azonban az egészséges táplálkozás híveinek sem kell lemondania a róla.

További részletek

Hogyan rakjunk rendet az otthoni kábelrengetegben?

A modern háztartásokban egyre több az elektronikai készülék, így egy átlagos nappali úgy nézhet ki, mintha egy vödör műanyag gilisztát szórtunk volna szét. Íme pár ötlet hogyan orvosolhatjuk ezt a helyzetet.

További részletek

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

"

Az időzítőt én rendkívül hasznosnak tartom. Bár korábban sosem mértem, hogy meddig mostam a fogaimat, de érzésre nem volt meg a 2 perc. Ez egy jó funkció, mert mindenkit arra ösztönöz, hogy használja ki a 2 percet és így érje el a tökéletes fogakat.

"

nagykövet által