Egészséges táplálkozás: Az ételekkel kapcsolatos tévhitek

Egészséges táplálkozás: Az ételekkel kapcsolatos tévhitek

Napjainkban elárasztanak bennünket az ételekkel, és azok egészségre gyakorolt hatásával kapcsolatos információk. Sokan vannak tisztában bizonyos tényekkel és sokakat érdekelnek az élelmiszerekkel kapcsolatos információk, a ,,mit és hogyan együnk" témakör pedig egyre csak bővül. Gyakran halljuk, hogy egy bizonyos ételnek csodatévő hatásai vannak, ugyanakkor más ételek indokolatlanul tesznek szert rossz hírnévre, meynek következményeképp kiiktatjuk őket étrendünkből és figyelmünkből, annak ellenére, hogy szélesebb perspektívában akár jótékony hatással is lehetnének ránk. Írásunkban most tisztázunk nehány (igaz és hamis) a hétköznapi étkezéssel kapcsolatban elterjedt állítást.


Registration

Legyen tagja a programnak és férjen hozzá exkluzív ajánlatainkhoz!

Csatlakozom

"A koffein felgyorsítja a zsír égését' – hamis”
Ez az állítás erősen megkérdőjelezhető, legalábbis amikor a súlycsökkentéssel kapcsolatban beszélünk róla. A vérben található zsírsav-szint ugyan megnövekszik a koffein hatására, azonban ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szervezet zsírfelhasználása is növekszik.
A koffeinnek ugyanakkor léteznek más, a teljesítményünket fokozó hatásai. Ha úgy gondolja, hogy edzés előtt egy csésze kávénak köszönhetően hosszabban és keményebben fog tudni dolgozni, és ezt végig is csinálja, akkor felgyorsulhat a szervezet energiafelhasználása és ezáltal zsíranyagcseréje is. Ez a hatás azonban elsősorban nem a koffeinnek, hanem a keményebb edzésnek köszönhető. Más szóval igyon kávét a finom íze miatt és sportoljon azért, mert a testének szüksége van rá!

"A banán és az a avokádó kalóriatartalma magas. - hamis"
Természetesen minden relatív, de egy átlagos avokádó kb. 160 kcal-t, egy átlagos méretű banán pedig kb. 150 kcal-t tartalmaz. Ez mindenképp több, mint amit a legtöbb zöldség vagy gyümölcs tartalmaz, azonban ha egy 278 kalóriás csokoládé szelethez hasonlítjuk, nem kérdés melyik a jobb döntés a kalóriabevitelt illetően. Az avokádó és a banán egyaránt kiváló ételek, amelyek bátran beiktathatók egy kiegyensúlyozott étrendbe még fogyókúrázók számára is. Jótékony hatású ásványokat, zsírsavakat és vitaminokat tartalmaznak, ezért rendszeres fogyasztásuk mindenképp jó ötlet.

"Az áfonya jótékony hatással van szervezetünkre” - igaz
Az áfonya gazdag egy bizonyos ,,antioxidánsnak" nevezett anyagban, amely kifejezetten gyümölcsökben és zöldségekben nagy mennyiségben előrforuló, természetes és jótékony hatású vegyület gyűjtőneve. Az antioxidánsok megóvják a sejteket és óriási szerepük van a betegségekkel folytatott küzdelemben. A különböző gyümölcsökben és zöldségekben más és más antioxidánsokkal találkozhatunk. Számos antioxidáns az ételek színéhez is hozzájárul, ezért a színek jelzik, hogy bizonyos gyümölcs, vagy zöldség milyen típusú antioxidánsokat tartalmaz. Ma már tudjuk, hogy a szervezet antioxidáns rendszere nagyon komplex, és hogy a bevitel legbiztonságosabb módja a megfelelő étrend: olyan, amely a szivárvány minden színében pompázó gyümölcsökből és zöldségekből áll. Fogyasszon hát bátran rengeteg áfonyát és sok más finom bogyós-, vagy egyéb gyümölcsöt valamint zöldséget! A csokoládé és a vörösbor szintén tartalmaznak antioxidánsokat.

"A tojás megnöveli a szervezet koleszterin szintjét - hamis"
Mindaddig, amíg nem diagnosztizálták Önnél a ,,familiáris hiperkoleszterinémia" elnevezésű betegséget, a tojás bátran lehet mindennapi étrendjének része, mivel a vér koleszterinszintjét elsődlegesen a szervezet saját koleszterin termelése határozza meg. Épp ezért fontos, hogy szervezetünkbe a megfelelő tipusú zsiradékokat vigyük be: olyanokat, amelyek pl. zöldségolajban, olajos halakban, avokádókban, olivában és a mogyorófélékben fordulnak elő. A tojás egy értékes táplálék, amely nagy mennyiségben tartalmaz fehérjét, emellett jelentős vitamin- és ásványianyag forrás. Növekvő érdeklődés övezi mostanában a D- vitamint is, amely szintén tiszteletre méltó mennyiségben lelhető fel a tojásokban.

"A mogyorófélék jótékony hatásúak -- igaz"
Amellett hogy jó az ízük, a mogyorófélék igen csak gazdagok a különböző tápanyagokban. Természetes étel, amely a szervezet számára fontos vitaminokat, ásványi anyagokat es jótékony hatású zsiradékokat biztosít. A mogyorófélék rengeteg energiát taralmaznak, 100 gramm ebből a finomságból felér egy komplett ebéddel. Épp ezért a mogyorófélék bevitelét érdemes energiafelhasználásunkhoz igazítani, vagy ahhoz, hogy csökkenteni vagy növelni szeretnénk testsúlyunkat. A különböző tipusú mogyoróféléket érdemes keverve enni, és igényeinkhez/ preferenciáinkhoz igazítva fogyasztani őket.

"A késő esti étkezés hízáshoz vezet -- hamis"
Az, hogy bioritmusa vagy életmódja miatt napjának egyik fő étkezése késő estére esik, nem feltétlenül kell hogy befolyásolja testsúlyát. Az este fogyasztott étel pontosan ugyanúgy emésztődik, mint a napközben megevett táplálék. Azt, hogy súlyunk gyarapodik, csökken vagy stagnál, a nap 24 órájában fogyasztott ételmennyiség, a sportolás és általános mozgás függvénye. Ennél sokkal fontosabb, hogy megfontoltan étkezzünk és étkezéseink arányosan legyenek elosztva a nap folyamán. Ha napközben kihagyunk étkezéseket, vagy túl sok idő telik el két evés között, a vércukorszintünk bosszút állhat és este különösen éhesek és „kívánósak” leszünk. Ennek következtében pedig könnyen ehetünk a kelleténél többet, vagy a nem megfelelő ételeket. Új bizonyítékaink vannak, melyek igazolják a napi étkezések arányos beosztásának hatékonyságát.
Bizonyos régi találgatásoknak köszönhetően olyan tévhitek alakultak ki étkezési szokásainkkal kapcsolatban, amelyek nem teljesen igazak.
Akárhogy is, a klasszikus jótanács, miszerint: „együnk rendszeresen és kövessünk egy gyümölcsökben és zöldségekben gazdag értrendet”, valamint hogy „mindent ehetünk, csak mértékkel”, valóban helytállóak. S ha ehhez hozzájárul a mindennapos mozgás és sport, Ön az egészséges úton halad!

Szeretne hozzászólni a cikkhez? Ossza meg véleményét a Megjegyzés rovatban! Hasznosnak és érdekesnek találta a cikket? Kattintson a "tetszik" gombra! Amennyiben írásunk elnyerte tetszését, ne feledje el megosztani másokkal!

Adja meg személyes adatait!

Kérjük, hogy a továbblépéshez töltse ki a csillaggal megjelölt mezőket! Amennyiben szeretné, hogy testreszabott ajánlatokkal és tartalmakkal jelentkezzünk, ne felejtse el kitölteni az opcionális mezőket is!

Hogyan csináljuk...

how to banner

Ajaksmink 5 lépésben

A rúzsos ajkak soha nem mennek ki a divatból! Kiválóan feldobják megjelenésünket és alapvetően határozzák meg a női arcot. Miért ne hozzuk ki belőlük a legtöbbet?

További részletek

Hogyan készítsünk egészséges és diétás hamburgert?

A hamburger egy közkedvelt, ugyanakkor kalóriadús étel. Az alábbi zsírszegény recepttel azonban az egészséges táplálkozás híveinek sem kell lemondania a róla.

További részletek

Hogyan rakjunk rendet az otthoni kábelrengetegben?

A modern háztartásokban egyre több az elektronikai készülék, így egy átlagos nappali úgy nézhet ki, mintha egy vödör műanyag gilisztát szórtunk volna szét. Íme pár ötlet hogyan orvosolhatjuk ezt a helyzetet.

További részletek

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

Oral-B: 2 perces beépített időzítő

"

Az időzítőt én rendkívül hasznosnak tartom. Bár korábban sosem mértem, hogy meddig mostam a fogaimat, de érzésre nem volt meg a 2 perc. Ez egy jó funkció, mert mindenkit arra ösztönöz, hogy használja ki a 2 percet és így érje el a tökéletes fogakat.

"

nagykövet által