Diéta az erős és egészséges fogakért

Diéta az erős és egészséges fogakért

A gyönyörű mosoly és ritkán látott fogorvos titka egy olyan étrend, amely kedvez a fogaknak. Íme, a fogak által legrettegettebb és legkedveltebb ételek listája. Minden, amit napközben fogyasztunk és nassolunk, vagy jót tesz a fogainknak, vagy épp ellenkezőleg. Vizsgáljuk hát meg az erős, fehér és egészséges fogak szempontjából létező hősöket és rosszfiúkat!


A „hősök”
A brokkolihoz és karfiolhoz hasonlító magas rosttartalommal bíró zöldségek “lesikálják” a fogak felszínét, illetve a nyáltermelés serkentésével semlegesítik a fogakra veszélyes savakat. Emellett kalciumot és foszfátot is tartalmaznak, melyek segítenek újjáépíteni a savak által lerombolt ásványokat. Az uborkához, zellerhez és paprikához hasonló lédús és ropogós zöldségek pedig magas víztartalommal rendelkeznek, amelyek segítenek a szájüregből kimosni a cukrokat.

Tejtermékek A sajt telis-tele van kalciummal, mely segít pótolni az elveszett ásványokat, illetve szintén nyálserkentő hatású. A tej és a joghurt szintén sok kalciumot és foszfátot tartalmaz, ráadásul alacsony a savtartalma. Bizonyos tejtermékek D vitamint is tartalmaznak, amely pedig erősíti a kalcium csodatevő hatását.

Fogyasszunk sok C-vitamint, ennek hiányát ugyanis az ínyünk sínyli meg. A C-vitamin ezen kívül segít a csontok és fogak egészségének megőrzésében. A narancsok, a grapefruit, az eper, a kivi, az édesburgonya és a sárgarépa igen sok C vitamint tartalmaznak, így érdemes ezeket leginkább frissen  fogyasztani a gyümölcslevek helyett, elkerülve a hozzáadott cukrot.

A Xylitolt általában cukormentes rágógumik hozzátevőjeként alkalmazzák, s szintén remek harcosa a fogak tisztításának. Mindezek felett ez a természetes, növényekből kinyert édesítőszer remekül küzd a fogakat károsító baktériumok ellen is. Szerencsére nemcsak a rágógumiban lelhető fel, egyes boltok alternatív édesítőszerként is árulják.

Hús, hal és tofu
A húsok, tofu és olajos halak egyaránt nagy mennyiségű foszfort tartalmaznak, melyek hozzájárulnak a fogzománc védelméhez. Mindez A, C és D vitaminokkal kombinálva még nagyobb védelmet nyújt szájhigiéniai szempontból – ezek legjobb forrásai a marhahús, a halak, a tofu és a szárnyas húsok. Vegetáriánusoknak célszerű sok zöld levelű zöldséget, babot és teljes kiőrlésű gabonaterméket is fogyasztaniuk.

Diófélék Mind tudjuk, ez a rágcsálnivaló igen egészséges, mindemellett számos olyan vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz, melyeket fogaink imádnak. A mogyoró és a mandula például nagy mennyiségű kalciumban és D vitaminban gazdag. A kesudió beindítja a nyáltermelést, a diófélék pedig rostot, magnéziumot és folsavakat tartalmaznak, amelyek segítenek helyreállítani a károsodott ínyszövetet. Emellett niacinban és cinkben is bővelkednek, amelyek segítenek a baktériumok és lepedék lerakódásának meggátlásában. Fantasztikus!

Tipp: Óvjuk még jobban fogunkat az Oral-B fogkrém, fogselyem, szájvíz és elektromos fogkefe rendszeres használatával, melyek az egészséges táplálkozás mellett hozzájárulnak a fogak és a szájüreg egészségéhez.

A „rosszfiúk”
Cukros üdítők Mindannyian tudjuk, hogy a cukros üdítők fogaink egyik legnagyobb ellenségei, ez azonban sokszor a „light”-nak titulált italokra is igaz. A mesterségesen édesített üdítők ugyanis gyakran szintén számos, a fogak egészségére káros savat tartalmaznak. Bizonyos sportitalok és vitaminos vizek gyakran nagyon savasak, vagy olyan cukrosak, akár egy tábla csokoládé. Mivel az emberek hajlamosak hosszabb időn át szürcsölgetni ezeket az italokat, a fogakra is rosszabb hatással vannak. A szánkat kiszárító alkoholok szintén ellenségesek, ugyanis megakadályozzák a fogak védelmét biztosító nyál termelődését. 

Ragacsos és rágós ételek Nem csak a mesterséges karamellák és cukorkák, de bizony a mazsolához, gyümölcsszeletekhez és aszalt gyümölcsökhöz hasonlító ételek is kárt okozhatnak, ugyanis a fogak közé ragadva a nyál nem tudja megtisztítani tőlük fogainkat. Ennek következtében fogaink folyamatosan ki vannak téve a cukornak, melyek a cellulózrostok hatására megrekednek a fogak felszínén és a fogak körül. 

Keményítőt tartalmazó szénhidrátok Gondolunk ezalatt a kenyérfélékre, a chipsre és a tésztára, amelyek szintén játszi könnyedséggel ragadnak meg a fogak között. Az ilyen ételek keményítőt tartalmaznak, melyek könnyen cukorrá alakulva addig támadják a fogakat, amíg meg nem mossuk őket.

Citrusfélék
A narancsok, a citrom, a grapefruit és a lime rengeteg citromsavat tartalmaznak, amely olyan erős, hogy néha tisztítószerek alapanyagaként is használják. Természetesen ezek a gyümölcsök mind egészségesek, ugyanakkor érdemes az étkezésünk részeként fogyasztani őket, utána pedig tanácsos egy szájöblögetés is. Ugyanez igaz a citromos vízre is, amely remek méregtelenítő, csupán ajánlott utána fogat mosni!

Savanyúságok Az ecetes  zöldségek kimondottan ártanak a fogaknak, ugyan egy igen kellemetlen ecet-cukor kombinációt alkotnak, amely tökéletes a fogzománc lebontására. Ha csemegeuborkát fogyasztunk, azt elsősorban köretként használjuk!

Kávé és vörösbor Üdv a foltoknak! A kávé bizonyos összetevői rossz hatással vannak a fogzománcra, ezáltal kellemetlen, barnás elszíneződést hoznak létre. Bár a mértékkel fogyasztott vörösbor számos jótékony hatással bír, azonban szintén nem túl vonzó, lilás színre festi mosolyunkat. A borban fellelhető savak gyakran a fogak felszínét is támadják, elősegítve ezzel az elszíneződést.

Rágható vitaminok Legyen szó multivitaminról, vagy egy nagy darab rágható C-vitamin tablettáról, ezek gyakran olyan koncentrált savakat tartalmaznak, melyek sokáig megrekednek a fogak között. Vitamin bevitelünket gazdag és változatos étrenddel kell biztosítanunk, így ha lehet, inkább felejtsük el az efféle kiegészítőket!


Registration

Legyen tagja a programnak és férjen hozzá exkluzív ajánlatainkhoz!

Csatlakozom









Ajánlott termékek

Adja meg személyes adatait!

Kérjük, hogy a továbblépéshez töltse ki a csillaggal megjelölt mezőket! Amennyiben szeretné, hogy testreszabott ajánlatokkal és tartalmakkal jelentkezzünk, ne felejtse el kitölteni az opcionális mezőket is!

Első örömteli pillanatok

Első örömteli pillanatok

"

És MEGÉRKEZETT !! :-) A munkahelyemen kaptam meg a csomagot, pár kollégám körbeállt amíg kibontottam. Együtt csodáltuk meg a készüléket, olvastuk el az ismertetőket. Már van pár önkéntes is, akik tesztelik a pótfejet és a fogkrémet, várom tőlük a beszámolókat. Itthon is nagy érdeklődéssel vette körül a szűk család, ma mind a hárman kipróbáljuk...szóval mennem kell, fogat kell mosnom! :-))

"

nagykövet által