Egészséges téli zöldségek

Egészséges téli zöldségek

A ruhatárunkhoz hasonlóan, az étrendünkben is változtatásokra van szükség évszakonként, legfőképpen a téli hónapok közeledtével. Mindig válasszunk hazai, szezonális termékeket, szervezetünk védekezőképességének megőrzése érdekében.


A szezonális gyümölcsök bővelkednek a legtöbb tápanyaggal, amelyek segítenek egészségünk megőrzésében a hideg hónapok alatt is. Hasznosnak bizonyul, ha hazánkban termesztett zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolunk, ugyanis amellett, hogy kedvezünk vele környezetünknek, olcsóbban is hozzájuthatunk a kívánt termékekhez.
Íme egy jól összeszedett lista a legfontosabb téli vitaminbombákról, melyeket kifejezetten az évnek ezen szakaszában érdemes fogyasztanunk.

Kelkáposzta
A kelkáposzta, a káposzta félék családjába tartozó zöldség, amely Nagy-Britanniában és a mediterrán térségben őshonos. Habár a média érdeklődését csak az utóbbi időkben keltette fel ez a zöldség, több éve már, hogy méltán nevezik „ szuper eledelnek”, elsősorbankiemelkedő rosttartalma miatt. Magas aminosav koncentrációjának köszönhetően alkalmas a vegetáriánus étrendet követők számára, ugyanis kiváló fehérje forrásként szolgálhat a mindennapokra. Sokan pedig kifejezetten a benne található magas kálcium, magnézium, kén és vas tartalma miatt iktatják étrendjükbe. Érdekességként szolgálhat sokak számára, hogy a kelkáposztában több kálcium található, mint a tejben. Magas béta karotin, lutein és egy igen erőteljes antioxidáns tartalmának köszönhetően pedig, fontos szerepet játszik szemünk egészségének megőrzésében is.
Ha lehet, választásunk a redőzött levelű kelkáposztákra essen, ugyanis sokkal édesebbek és ízletesebbek lesznek társaiknál.

Karfiol
A karfiol, - csakúgy mint többi társa a káposzta- félék családjából, rengeteg antioxidánssal rendelkezik, melyek serkentik a máj működését és gátolják a rákos sejtek kialakulását. Bár jóval kevesebb karrotin és klorofil található benne, mint a brokkoliban, azonban magas bór tartalmának köszönhetően nagy szerepet játszik az erős csontozat felépítésében. Fontos, hogy ne főzzük sokáig a karfiolt és a családjába tartozó egyéb zöldségféléket sem, mert a főzés közben felszabaduló kén kellemetlen szagot eredményezhet konyhánkban. Túlzott fogyasztása esetén jellemző a fokozott gázképződés, ezért igyekezzünk fokozatosan beiktatni az étrendünkbe.
Ha nagy mennyiségben fogyasztjuk, csökkenhet szervezetünk jód tartalma, így fontos, hogy jódban gazdag ételeket is igyekezzünk magunkhoz venni.

Tengeri algák
Nem cseng ismerősen? Az alga a növényvilág egyik leggazdagabb koncentrált ásványanyag valamint jód forrása, melyek segítségével könnyen kontroll alatt tarthatjuk testsúlyunkat. Sok alga fajta, mint például a Kombu, hozzájárul és elősegíti a bab és egyéb hüvelyesek megemésztését. A tengeri algák regeteg féleképpen felhasználhatóak. Akár szárítva, levesünk ízesítésére is nyugodtan hasznáhatjuk, anélkül, hogy plusz kalóriát csempésznénk étrendünkbe.

Póréhagyma
A póréhagyma egy sokkal lágyabb és finomabb ízvilágot képvisel a hagymák családjában. Kevesen tudják, de ez a zöldség immunerősítő és gyulladás csökkentő hatását főzés után is megőrzi.
Régen, előszeretettel használták fertőző torokgyulladás kezelésére. Káliumban, K- vitaminban és folsavban is nagyon gazdag (utóbbit különösen ajánlott fogyasztani a terhesség alatt).
Vízhajtó hatása mellett, fontos szerepet játszik a szervezet lugosításának helyreállításában. Köszvényben szenvedőknek különösen ajánlatos eledel. Ezek tudatában, bátran cseréljük le a vöröshagymát erre a csoda zöldségre.

A mángold és a spenót
Igen, Popeye tudta mit csinál.. A spenót ugyanis alacsony kalóriatartalma mellett, igen magas tápanyagforrással rendelkezik. A magnézium, vas és klorofill mind hozzájárulnak ahhoz, hogy jó formában legyünk. Elősegíti a belek megfelelő működését és ezáltal méregteleníti emésztőrendszerünket. Rövid ideig főzzük, így elkerülhetjük, hogy keserű ízt kapjon. Főzés során a spenótban (de legfőképpen a mángoldban) lévő oxálsav, szervetlen formává alakul és a kálciummal összekapcsolódva egy lebonthatatlan vegyületet alkot. Ezért amennyire csak tudjuk, nyersen fogyasszuk. Citromlével, kis ecettel meglocsolva megőrizhetjük vastartalmát is.

Cékla
Annak ellenére, hogy sok cukor van benne, rendkívül alacsony a kalóriatartalma, valamint magas vas, likopin, kálium és C-vitamin tartalmának köszönhetően nagyon egészséges is.
Mindezek mellett a cékla kivételes tisztító hatással bír és rostokkal, aminosavakkal valamint glutaminnal is gazdagítja szervezetünket. Megtisztítja a májat, vesét és az epehólyagot a zsíros lerakódásoktól.
Tapasztaltunk már rózsaszínes vizeletet, cékla fogyasztás esetén? Ne aggódjunk, ez szimplán a zöldségből felszabaduló színanyagok miatt történik. Tudnunk kell azonban, hogy több kutatás is kimutatta már, ha a vas vagy az emésztőrendszert elősegítő enzimek tartalma kevésbé magas szervezetünkben, a céklában fellelhető pigment sejtek kevésbé jól láthatóak. Ennek alapján a cékla, akár indikátorként is szolgálhat számunkra, hogy ellenőrizhessük emésztőrendszerünk megfelelő működését. Főzés során fokozódik a zöldségben található ásványanyag mennyisége, de kiválóan alkalmas fogyasztásra reszelve (nyersen) vagy akár juice formájában is.

Registration

Legyen tagja a programnak és férjen hozzá exkluzív ajánlatainkhoz!

Csatlakozom

Édesburgonya
Az édesburgonya az egyik legbiztonságosabb étel, problémás emésztőrendszerrel küszködők számára. Ez a burgonya fajta (főleg a sötétebb narancssárga színűek) bővelkedik antioxidánsokban illetve béta-karotinban, valamint óvják a tüdőnket és a bőrünket. Sőt mi több, antioxidánsai képesek a nehézfém ionokhoz kötődni, amellyel méregteleníti az egész szervrendszerünket. Kiváló leves-alapanyag lehet a téli hónapokban, ugyanis lassan felszívódó szénhidrát tartalmának köszönhetően, hosszantartó energiát és harmóniát biztosít az év ezen szakaszában.

Egyéb téli ritkaságok
A változatosság és érdekesség kedvéért, most vegyünk szemügyre egy pár különleges vitaminbombát. Azalábbi zöldségeket ugyan nem könnyű beszerezni, de annál jobban megéri kipróbálni őket ha, esetleg valahol rájuk bukkanunk.

Jeruzsálemi articsóka
Ebben a zöldségben inulin található, mely energiatároló funkciót tölt be, valamint jelentős táplálék forrása a hasznos bélbaktériumainknak is.

Articsóka
Az articsóka fő hatóanyaga a cinarin. Enyhíti a méreganyagok okozta májrendellenességeket, valamint elősegíti a májsejtek regenerálódását. A cinarin jelentősen csökkenti a vér koleszterin és triglicerid szintjét is.

Csalán
A csalán képes felvenni a kózdelmet az allergiával szemben, ráadásul remek vasforrás is egyben. Próbáljuk ki a csalánlevest, főként tavasszal, az allergiás időszak kirobbanása előtt.

Shiitake gomba
Ez a gomba fajta nemcsak ízében, hanem fehérjében, D- és B-vitaminban, valamint rostokban is egyaránt gazdag. Jótékony hatással bír védekezőképességünkre és életünkre.

Téli tök
A sütőtök A vitaminban gazdag, de a tököknek van olyan fajtája melynek 95%-a csak vízből áll és az egyéb tökfélékhez képest jelentősen kevesebb kalóriával bírnak, továbbá vízhajtó hatásuk is van.

Adja meg személyes adatait!

Kérjük, hogy a továbblépéshez töltse ki a csillaggal megjelölt mezőket! Amennyiben szeretné, hogy testreszabott ajánlatokkal és tartalmakkal jelentkezzünk, ne felejtse el kitölteni az opcionális mezőket is!

Első örömteli pillanatok

Első örömteli pillanatok

"

És MEGÉRKEZETT !! :-) A munkahelyemen kaptam meg a csomagot, pár kollégám körbeállt amíg kibontottam. Együtt csodáltuk meg a készüléket, olvastuk el az ismertetőket. Már van pár önkéntes is, akik tesztelik a pótfejet és a fogkrémet, várom tőlük a beszámolókat. Itthon is nagy érdeklődéssel vette körül a szűk család, ma mind a hárman kipróbáljuk...szóval mennem kell, fogat kell mosnom! :-))

"

nagykövet által