Tippek, hogyan fejlessze lánya önbizalmát


Wellness
2/03/2021
Az alábbi három téma minden bizonnyal elindítja majd a párbeszédet Ön és kamasz lánya közt, illetve segítséget jelent számára egy kiegyensúlyozott és boldog élet kialakításában.

A kamaszkor éveiben lányunk nehéz időszaknak néz elébe, ezért ha biztosítjuk számára azt a lehetőséget, hogy az őt frusztráló dolgokról beszámoljon nekünk, tanácsokkal forduljon hozzánk, akkor ezzel már sokat segíthetünk. A kamaszokhoz nincsen használati útmutató, bár az Always.hu sok praktikus tanáccsal szolgál. Az alábbiakban mi magunk is bemutatjuk, hogyan lehet könnyen megkörnyékezni a tiniket bizonyos nehéz témákban.

Pozitív testkép
A közösségi média elképesztően népszerű a lányok körében, mely gyakran elhiteti velük, hogy egy bizonyos elvárásnak kell megfelelniük. Amennyiben lányunk túl sok időt tölt ilyen oldalak nézegetésével, beszéljünk róla! Kérdezzük meg, kiket követ és mit gondol róluk. Tudjuk meg, milyen érzéseket vált ki belőle e képek nézegetése, vajon jól érzi magát tőlük, vagy esetleg egyre kevésbé magabiztosnak? Ha negatív visszajelzéseket kapunk a képek nézegetése kapcsán, magyarázzuk el neki, hogy nincs értelme olyan dolgoknak kitenni magunkat, amelyek csupán rossz érzéseket váltanak ki belőlünk. Bíztassuk őket arra, hogy kövessenek inkább olyan személyeket, akik ösztönző hatással vannak rájuk: például olimpikonokat, humoristákat, tehetséges színészeket vagy nagyszerű séfeket. Szóljunk rájuk ha túl sok időt töltenek a képernyők előtt és bíztassuk őket arra, hogy a személyes párbeszédet részesítsék előnyben! 
Mutassunk jó példát azáltal, hogy mi magunk sem válunk telefonunk rabjává és egészségesen táplálkozunk. Ha lányunk valamilyen extrém diéta ötletével áll elő, magyarázzuk el neki miért nem jó ötlet szigorú megszorításokat alkalmazni az étrendünkben. Amennyiben szeretne egészségesen étkezni, üljünk le vele és közösen dolgozzunk ki egy megfelelő értendet, ami mindenkinek megfelel!
Rendszeresen hívjuk fel a figyelmet pozitív vonásaira, legyen szó szép barna szemeiről, művészi tehetségéről vagy atlétikai képességeiről. Az efféle belülről fakadó önbizalom növekedése pajzsot jelent a negatív befolyásokkal szemben. Ne adjunk utat az olyan megjegyzéseknek (még vicc formájában sem), amelyek a túlsúly kigúnyolására utalnak. Tudassuk vele, hogy a mozgást élvezni kell és azért csinálja, hogy jól érezze magát, nem pedig azért, hogy feltétlenül jól nézzen ki.

Cyber biztonság
A gyerekek természetesen szeretnék használni a közösségi médiát, nekünk azonban el kell magyaráznunk az ezzel összefüggésben álló „csapdákat” is. Beszéljünk az online ragadozókról, a bántalmazásról és a szexuális tartalmú képek küldéséről is. Magyarázzuk el, hogy amíg bizonyos képek a barátok körében ártalmatlanok, az interneten viszont könnyen kerülhetnek illetéktelen kezekbe. Hívjuk fel a figyelmét, hogy mielőtt kirakna bármit a világhálóra, az alábbi dolgot gondolja végig: ha ezt a képet vagy írást az iskolai faliújságra helyeznék ki, az rendben volna?  Ez remélhetőleg elgondolkodtatja.
Rendszeresen kérdezzünk rá, hogy érte-e már valamilyen online bántalmazás? Amennyiben igen, értessük meg vele, hogy a bántalmazás nem az ő hibája, és mivel az efféle emberek provokatív célból valamilyen reakciót várnak tőle, ezért nem szabad reagálni ezekre. Hallgassuk végig és igyekezzünk megőrizni higgadtságunkat! Amennyiben biztonságban érzi magát, a továbbiakban is nyugodtan beszél majd gondjairól. Ezek a helyzetek legtöbbször felnőtt beavatkozása nélkül is megoldódnak, ettől függetlenül kérdezzük meg, hogy szeretné-e ha tennénk valamit az ügy érdekében.
Magyarázzuk el neki, hogy az internetes trollok képernyők mögé bújnak, ez pedig gyengeségüket jelképezi. Ahelyett, hogy beleesne a csapdájukba és válaszolna, ne foglalkozzon ezekkel az üzenetekkel és tiltsák le a zaklatókat! Bíztassuk mindig arra, hogy saját internetes világában mindig csak pozitivitást sugalljon, és soha ne írjon ki olyat, amit ne mondana meg az adott embernek/embereknek szemtől szemben.

Dolgozat stressz
Ha felmérés vagy dolgozat előtt áll, lányuk pedig stresszel miatta, segítsünk neki a felkészülésben! Kérdezzük meg, melyik tantárgy miatt aggódik, és segítsünk neki beosztani úgy az idejét, hogy felkészülhessen a felmérőkre! Osszuk a munkát napi négyszer 50 perces időszakokra, s találjuk ki azt is, mit csináljon a szünetekben. Javasoljunk kutyasétáltatást, beszélgetést vagy TV nézést egy barátnőjével, illetve tegyük a napi rutin részévé a testmozgást és a friss levegőt is!
A felkészüléshez biztosítsunk nyugodt környezetet és tartsuk távol a kistestvéreket is. Mi magunk se zavarjuk gyermekünket ilyenkor, kivéve, ha szeretne kérdezni, vagy segítségre van szüksége. Ha rosszkedvű, magyarázzuk el neki, hogy a stressz és a fáradtság semmiképpen sem tesz jót a tanulásnak, és hogy jobban jár egy kis pihenéssel vagy azzal, ha inkább másnap folytatja a tanulást. 
Legyünk vele őszinték saját tanulmányainkat illetően is; ha elégedetlenek voltunk saját jegyeinkkel esetleges lustaságunk miatt, valljuk be. Amennyiben a világ legjobb tanulói voltunk és ez igaz is, azt is meséljük el neki. Mindez emlékeztetni fogja arra, hogy ezen nem csak neki kell átesnie. Ösztönözzük arra, hogy gondolkodjon saját jövőjén, és ennek fényében értékelje a jegyeit. Amennyiben például állatorvos szeretne lenni, magyarázzuk el, hogy ahhoz egyetem, az egyetemhez pedig bizony jó jegyek szükségesek!
Törekvéseit folyamatosan értékeljük! Nem csak az év végén, de egy áttanult nap után is engedjük, hogy cserébe játszhasson a barátaival. Kérdezzük meg, mire van szüksége, illetve biztosítsunk minden kellő segédeszközt az egészséges nasiktól kezdve a szép tollakon át a divatos füzetekig. 

Ön hogyan erősíti lánya önbizalmát? Írja meg a kommentekben!