Melyik iskola utáni elfoglaltság a legmegfelelőbb gyermeke számára?


Család
1/03/2021
Az alábbi szempontok segíthetnek eligazodni a lehetőségek szinte átláthatatlan kavalkádjában.

Az iskola utáni szakkörök, zeneiskolák és sportkörök lehetőséget nyújtanak a gyermekek számára abban, hogy kibontakoztathassák tehetségüket és önmagukra leljenek. A lehetőségeknek azonban se szeri se száma; épp ezért könnyen elveszhetünk bennük. Néhány egyszerű támpont figyelembe vétele azonban megkönnyíti a választást.

Nincs két egyforma gyermek, és persze nem írathatjuk be csemeténket mindenhová. A megfelelő elfoglatság kiválasztása ezért sokszor fejtörést okozhat a szülők számára. Számos terület (legyen szó sportról, vagy képzőművészetről), nagyszerű ajánlatokkal kecsegtet, s ilyenkor nehéz eldönteni, mi is volna a legjobb  gyermekünknek.

Az alábbi tanácsok segíthetnek az eligazodásban. 

Döntsön a gyerek!

Noha a szülői ösztön folyamatosan késztetést érez arra, hogy megmondja a gyermeknek mit tegyen, a szabadidős tevékenységeikre vonatkozóan célszerű, ha saját kezükbe adjuk a döntést! Hagyjuk hogy eldöntsék, mi az amivel szívesen foglalkoznának.

Sorakoztassuk fel a szóba került lehetőségeket, majd válasszunk! Ne engedjük, hogy egy-két tevékenységnél többe is belevágjon csemeténk, mert az előbb útobb kudrachoz vezet.

Mi maradt le a listáról?

Gondoljuk végig, hogy gyermekünk vajon miért is választotta az adott tevékenységet. Célszerű mindenek előtt az alábbi "ellenőrző listán" végigmenni:

  • Azért választottuk az adott tevékenységet, mert az, kiegészíti az iskolai tananyagot? Nem fektetnek esetleg kellő hangsúlyt a zenére vagy a művészetekre?
  • Gyermeke szeretne több időt tölteni társaságban a barátaival, barátnőivel? Ha igen, beszéljenek a többi szülővel és válasszanak olyan tevékenységet, amelyen a gyerekek közösen részt vehetnek. Ez különösen fontos lehet akkor, ha a valaki alapvetően félénk  és visszahúzódó típus, hiszen a kicsik sokkal kényelmesebben érzik magukat más gyerekek társaságában.
  • Azért keres csemeténk szakkört, mert valamiben kiemelkedő és/vagy tehetséges? Kiválóan énekel, sakkozik, vagy kifejezetten jó történelmből?
  • Vagy, ami a legtöbb esetben fennáll: gyermekünk az iskola után még tele van levezetésre szoruló energiával, hogy aztán jól alhasson? Erre talán jó megoldást jelenthet a délutáni úszás, sportolás.

Tapasztalt anyukák egyetértenek abban, hogy a gyermekek bevonása a döntésbe teljesen ésszerű és logikus. Mindössze arra kell odafigyelni, hogy időben tegyük meg mindezt, hiszen jó pár próbálkozásba is beletelllhet, mire megtaláljuk az „igazit". Amikor azonban ez bekövetkezik, ragaszkodjunk ahhoz, hogy gyermekünk végigcsináljon egy adott periódust, mielőtt úgy döntene, hogy mégis inkább valami mást választ.

A végső  cél

Amennyiben tanácstalanok vagyunk a választást illetően, érdemes először a kitűzött célt alaposabban megvizsgálni. Beszéljük át gyermekünkkel a lehetőségeket és figyeljük meg, melyikre hogyan reagál. A végső cél mindig az legyen, hogy amit választ, azt szeresse, és lelkesen eljárjon az órákra. További szempontok, melyeket  érdemes figyelembe venni:

  • Az adott tevékenység oktató stílusa és légköre fegyelmet megkövetelő, vagy inkább baráti, családias?
  • Mi az alapvető értékrendje a programnak? Azt szeretnénk-e, hogy gyermekünk egyénisége és önmegvalósításra való törekvése fejlődjön, vagy inkább az egészséges versenyszellem kialakítása a cél?

Találjunk számára olyan tevékenységet, melynek célja alapvetően egyezik a család szemléletével és mely során a gyermek is jól érzi magát!

Nyugalom!

Ne aggódjunk amiatt, ha gyermekünk 8 éves korára még nem balerina vagy gólkirály. Maradjunk türelmesek és engedjük, hogy  saját tempójukban bontakozzanak ki!


A napközi és az iskolai szakkörök előnyei
Fedezze fel mindazokat az előnyöket, melyeket az iskola utáni programok nyújtanak gyermeke számára!