Hogyan erősítsük serdülő lányunk önbizalmát?
Az önbizalomvesztés
A lányok 56%-ának csökken az önbizalma serdülőkorban1. Talán saját tapasztalatból is ismerős lehet, hogy a lányok hajlamosak magukat okolni azért, ha valami rosszul sül el, bocsánatot kérnek, ha véleményt nyilvánítanak, túlbonyolítják a döntéseiket, vagy sokáig rágódnak a hibáikon2. Változtasson ezen! Adjon a lánya kezébe olyan eszközöket, amelyekkel le tudja küzdeni az önbizalom-ingadozás okozta hullámvölgyeket, és amelyekkel megmutathatja a világnak, hogy úgy tenni dolgokat #MINDEGYLÁNY, mennyire csodálatos.
Növeljük önbizalmát a „fejlődő beállítódás“ elméletének segítségével!
Ha egy gyermek úgy érzi, hogy képességeit nem tudja fejleszteni , gyakran nem is próbálkozik, ha fennáll a kudarc lehetősége3. A pszichológiában ezt rögzült beállítódásnak nevezik. A lányok jobban ki vannak téve e jelenség kockázatának, mint a fiúk4. A fejlődő beállítódás alapja az a feltevés, hogy erőfeszítéssel képesek vagyunk képességeink fejlesztésére5. Ez segít a gyermekeknek abban, hogy kudarcaikból talpra állva egyre nehezebb kihívásoknak feleljenek meg.
Megfelelő értékeléssel az önbizalom növelhető
Fejlessze lánya önbizalmát megfelelő értékelésekkel! Az állandó magasztalás fokozza a bizonyítási vágyat és az aggodalmat az esetleges kudarcok miatt.6 A helyes dícséret stratégiája az elszántságára való összpontosítás – vagyis a folyamat dícsérete – ez ugyanis azt az érzést kelti benne, hogy elsősorban a kitartását értékeljük.
Mit dicsérjünk?7
- Az adott problémához való hozáállását
Pl.: “Lenyűgöz, hogy a probléma megoldására több ötleted is volt.” - A kihívások keresését
Pl.: “Büszke vagyok rá, hogy nem hátrálsz meg a kihívásoktól.” - A kitartását
Pl.: “Hihetetlen, hogy milyen ügyesen kitartasz emellett!”
- A külsőségeket
Pl: “Olyan szép a hajad!” - Az adottságból eredő intelligenciát
Pl.: “Olyan okos vagy!”
A botlások előre visznek
Biztosítsuk gyermekünket, hogy a botlások nem állítják meg a törekvéseiben!
A szülők feladata az, hogy ösztönözzék gyermekeiket szenvedélyük felvállalására, a pozitív kockázatvállalásra, valamint hogy kitartásra és önmaguk elfogadására ösztönözve segítsék lerázni magukról a hátráltató tényezőket.
- Legyünk empatikusak!
Biztassuk lányunkat ehhez hasonló mondatokkal: “Tudom milyen nehéz, sajnálom” ahelyett, hogy “gyerekjáték”-nak állítjuk be a feladatot. - Biztassuk a következő lépés megtervezésére!
Segítsünk neki az átértékelésben és a következő lépés megtervezésében úgy, hogy megkérjük, írjon le néhány újabb apró célkitűzést! - Legyen a fejlődési beállítódás az otthoni modell!
Amikor egy gyermek megfigyeli, hogy a szülei hogyan lépik át az akadályokat, hogyan maradnak türelmesek önmagukkal szemben és miből merítenek önbizalmat, tulajdonképpen magabiztosságot szerez, hogy ő is hasonlóan tegyen.8
Szülőként segíthetünk lányunknak a serdülőkori változások feldolgozásában, hogy sugárzó, magabiztos fiatal hölggyé cseperedjen, aki megmutatja a világnak, hogy megállíthatatlan!
Anya-lánya programok
Ha korábban olvastunk már Always serdülőkori cikkeket, akkor ismerősen csenghet, hogy az önbizalom fejlesztésére szolgáló legjobb eszköz a gyakorlás. A közös tevékenységek nemcsak szórakoztatóak, de kiválóan építik lányunk magabiztosságát.
A serdülőkor nehéz időszak. Lányunkat biztosítanunk kell arról, hogy minden rendben lesz! Ha azt szeretnénk, hogy ezt valóban el is higgye, a legjobb, ha elmeséljük neki személyes tapasztalatainkat a serdülőkorral kapcsolatban. Próbáljuk ki az alábbi tippeket, mellyel megnyithatjuk a „kommunikációs csapot“:
Csajos beszélgetés: Eszmecsere
Ha elismerjük, hogy nekünk sem volt könnyű a serdülőkor, megnyugtatjuk gyermekünket. Meséljük el, hogyan kerekedtünk felül a problémákon, és biztosítsuk róla, hogy ő is túljut majd ezen. Nehézkes a kommunikáció? Írjuk le a gondolatainkat és osszuk meg egymással levél vagy e-mail formájában! A lényeg maga a kommunikáció.
A fejlődési beállítódás - amely azt vallja, hogy a különféle készségek és képességek gyakorlással fejleszthetők, - fontos eszköz lehet lányunk számára a serdülőkorban. A könnyebb megértés érdekében szemléltessük az agyat egy izomcsoporttal, melyet edzéssel és gyakorlással fejleszteni lehet.
Íme egy könnyű megoldás arra, hogyan használhatjuk fel a fejlődési beállítódást a mindennapokban:
Késztessük gondolkodásra!
Segítsünk lányunknak kilépni saját komfortzónájából: kérdezzük a céljairól! Írjuk le egy papírra azt a három lépést, amellyel közelebb kerülhet a céljához, és amikor ezeket sikerül elérni, ünnepeljük meg! Biztassuk a céltudatosságra, emlékeztessük rendszeresen arra, hogy ő is #megállíthatatlan!
Ha lányunk megérti a kitartás lényegét, sokkal magabiztosabban néz majd szembe az esetleges kudarcokkal. Gyakoroltassuk az alábbi tevékenységekkel:
Példakép felkutatása
Bizonyára tudjuk, hogy lányunk kit tekint példaképének. Némi kutatómunkával járjunk utána, hogy a sikerre vezető útján ő vétett-e hibákat. Hogyan kezelte a problémát? Milyen szerepet játszott a kitartás az életében és az elért eredményeiben? A következő kudarca alkalmával emlékeztesse erre a nagylányát.
A megfelelő dicséret óriási jelentőséggel bír a fejlődő beállítódás kialakulásában. Ezt más néven a “folyamat dicséretének” is nevezik, lényege pedig a hozzáállás és kitartás dicséretének hangsúlyozása az adottságokkal, - például a szépséggel vagy veleszületett intelligenciával szemben. A dicséret megváltoztatásának folyamata hosszadalmas és nem könnyű feladat. De ne feledjük: anya és apa is megállíthatatlanok! Íme egy egyszerű gyakorlat:
Jegyezzük le a dicséreteket!
Jegyezzük fel, hányszor dicsértük meg “jól” a gyermekünket! Például amikor lányunk jó jegyet hoz haza, azt mondtuk: “Ezért keményen megdolgoztál!” és nem pedig azt, hogy “Nagyon okos vagy!” Egy családtagot is megkérhetünk arra, hogy figyelmeztessen bennünket, ha “rosszul” dicsérünk. A feljegyzett szokások könnyebben megváltoztathatók.
1 | Always Felmérés 2014; Az önbizalomról serdülőkorban – online felmérés 1,300, 16 és 24 év közötti nő bevonásával. |
2 | Nolen-Hoeksema, Susan. Women Who Think Too Much: How to Break Free of Overthinking and Reclaim Your Life. New York: 2. újranyomtatott kiadás 2004. |
3 | Blackwell, Lisa, Kali H. Trzesniewski, és Carol S. Dweck. “Implicit Theories of Intelligence Predict Achievement Across an Adolescent Transition: Longitudinális tanulmány és intervenció.” A gyermekek fejlődése 78.1 (2007): 246-63. |
4 | 9 Gunderson, Elizabeth A., Sarah J. Gripshover, Carol S. Dweck, Susan Goldin-Meadow, és Susan C. Levine. “Hogyan dicsérjék a szülők az 1-3 éves gyermekeiket? A motiváció hatásai 5 évvel később” A gyermekek fejlődése 84.5 (2013): 1526-541. Wiley. Web. 2015. Júl. 24. 5 Master, Allison. “Fejlődő beállítódás.” interjú. 2015 |