Hurrá!

hooray

megrendelésünket helyeztük el. Küldtünk neked egy e-mailt.

Bezárás

Saját kosár

A mintája

Válassza ki a megrendelendő mintát

cashback

Tekintse meg az Önnek megfelelő ajánlatokat!

Válassza ki a szállítási címet

Egyszerű és játékos tanulási módszerek gyerekeknek

Egyszerű és játékos tanulási módszerek gyerekeknek

0
A kicsik számára unalmas lehet a tanulás, míg a szülők számára fárasztó a számonkérés. Sokat segít, ha tudjuk, mivel tehetjük a gyermekek számára szórakoztatóbbá a tanulás folyamatát!
Szorgalmas tanulás ellenére mégis rossz jegyek? A legtöbb szülőben még élnek saját, hasonló tapasztalatai, így tudják, mennyre frusztráló lehet mindez gyermekük számára. A gyerekek csak akkor élvezik a tanulást, ha megtérül és sikerélménnyel végződik a tanulásba fektetett energia.

A lelkes tanulás titka a megfelelő tanulási módszer elsajátításában rejlik. A legtöbb iskolában sajnos nem szentelnek elég figyelmet arra, hogy megtanítsák tanulni a nebulókat: milyen hát a jól bevált módszer? Szerencsére a megfelelő ismeretek birtokában felnőttként nagyban megkönnyíthetjük a gyerekek dolgát. Ismerkedjen meg ön is ötleteinkkel, melyekből kiderül, hogyan segíthet a játékos tanulásban általános iskolás gyermekeinek!

Hogyan működik a tanulás?
A legjobb tanulási módszer
További tippek a tanuláshoz
Hogyan segíthetjük elő az otthoni, játékos tanulást?
Hányat mutat az óra?
Az írás elsajátítása
Az olvasás elsajátítása
Jobb vagy bal?
Ismertessük meg őket különböző játékokkal!

Tanulás során változások mennek végbe az emberi agykéreg ideghálózataiban. Pontosabban fogalmazva új kapcsolódási pontok jönnek létre a neuronok, azaz idegsejtek között. Minden kisbaba nagyjából 100 milliárd neuronnal születik. Ezek eleinte laza kapcsolatban állnak egymással, azonban az idő előrehaladtával folyamatosan új kapcsolatok és összetett idegpályák jönnek létre. Ismétlés révén ezek a kapcsolatok felerősödnek.

A sikeres tanulásban egy másik fontos tényező is közrejátszik, melynek lényege leegyszerűsítve az érzelmi szempontból megközelített pozitív szemlélet. Az agynak fontosnak kell „elkönyvelnie" az újonnan megtanult dolgokat. Ez utóbbi különösen igaz abban az esetben, ha a befogadott új ismeret kapcsolódik valamilyen már meglévő tudáshoz. Huszonkettes csapdája, nem igaz? Azonban, amint sikerül elsajátítani a helyes tanulási módszert, magát a tanulás folyamatát is előbb utóbb pozitívan éljük meg, ez pedig élménytanuláshoz vezet a gyerekek esetében is.
  • A tanulás az idegsejtek újrakapcsolódásának folyamata.
  • Ezek a kapcsolódások ismétlés által erősödnek.
  • Könnyebb úgy tanulni, ha a tartalom már meglévő tudáson alapszik.

A legjobb tanulási módszer

Ismétlés a tudás atyja! Neurobiológiai szempontból rendkívül hasznos a már megtanult anyag ismétlése, mielőtt áttérnénk egy új ismeret elsajátítására. Ez ugyanis növeli az esélyét annak, hogy az agy releváns11 dologként könyveli el az új anyagot.

Teremtsünk a tanuláshoz megfelelő környezetet! Egy íróasztal és egy kényelmes szék a megfelelő tanulási környezet alapjai, de legalább ilyen fontos, hogy a gyerek jól érezze magát a szobájában. Kerüljük a figyelemelterelő tényezőket, és gondoskodjunk arról, hogy a testvérek a tanulás alatt ne ugyanabban a helyiségben játsszanak! A tévé legyen kikapcsolva, hiába gondolja gyermekünk, hogy segítségére lesz a tanulásban.

Vizuális segédeszközök Ideális esetben a tanulás konkrét tapasztalatokkal ötvöződik. Amikor szöget üt a fejünkben, hogyan is lehete a tanulást elősegítve a tananyagot valamilyen kézzelfogható dologgal összekötni, akkor jó úton járunk! Legyen szó papírból kivágott háromszögekről vagy a tányérra helyezett reggeliről, ha példának okáért illusztrálni tudunk egy matematikai számítást, nagyban növeljük a tanulás élvezeti értékét. Hasonlóan szórakoztató lehet akár mágneses betűk használata is az írás gyakorlásához.

A megfelelő időbeosztás A több, rövid tanulási szakasz sokkal nagyobb sikerrel kecsegtet hosszú távon, mint az utolsó perces maratoni magolások. Gyermekek számára optimális lehet bizonyos fix tanulási időpontok kijelölése, különösen, ha egy dolgozatra kell készülniük.

Mikor a legjobb leülni a tanuláshoz? A tanulási bioritmus egyénenként eltérő lehet, így erre a kérdésre nincs általánosítható válasz. Ugyanakkor, egy harvardi tanulmány kimutatta, hogy alvás során leülepszenek a megtanult ismeretek. Ez azt jelenti, hogy a „biflázást" ideális esetben egy pihentető alvás2, szundítás vagy pihenési szakasz követi. Mindemellett általában véve elmondható, hogy az agy kapacitása többnyire a reggeli és kora esti órákban a leghatékonyabb.

További tippek a tanuláshoz

  • Gyermeke a tanulás ellenére is rossz jegyeket hoz haza az iskolából? Első lépésként kérdezze meg tőle, mi lehet ennek az oka, majd térképezze fel, mit lehetne tenni közösen a helyzet javítása érdekében!
  • Semmi rossz nincs abban, ha a gyerekeket megjutalmazzuk a jó jegyekért. Nyugodtan vigyük el kirándulni vagy kínáljuk meg kedvenc édességével csemeténket!
  • Ne hasonlítgassuk össze gyerekeinket, ha más tempóban tanulnak, ez ugyanis erősen demotiváló lehet a gyengébb tanuló számára. Sokkal fontosabb felismerni az egyéni tehetségeket, és biztatni őket a tanulás folytatására!
  • Egy amerikai tanulmány szerint a problémamegoldás hatékonyabb módszer az ismétlésnél.3 Ez nem is annyira meglepő, hiszen nagy mértékben hozzájárul a jobb megértéshez. Különösen általános iskolás gyermekek esetében érdemes saját, gyakorlatias feladatokkal támogatni a tanulást. Például: ha nyolc almánk maradt és minden nap megeszünk belőle kettőt, hány nap múlva kell újakat venni?

Hogyan segíthetjük elő az otthoni, játékos tanulást?

A tanulás élvezete a gyermekek esetében természetükből fakad. A kicsik különösen büszkék magukra, mikor megtanulják az első „felnőtt" dolgokat, például, hogyan kell leolvasni egy óráról az időt. Íme néhány szülői tapasztalatból származó tipp, mely hozzásegíti a kicsiket az első „nagyfiús/nagylányos" tudásaik megszerzéséhez.

Hányat mutat az óra?

  • Kezdjük a kerek időpontok (órák) ismertetésével!
  • Ragaszkodjunk ahhoz, hogy a leolvasott időhöz minden esetben hozzátegyék az „óra" szót, azaz például „4 óra van", a „4" helyett. Így a percek meghatározása kevésbé lesz összezavaró számukra.
  • Első körben hagyjuk ki a déli 12 óra előtti és a déli 12 óra után az időben tett megkülönböztetéseket, és csak maradjunk a 12 órás modellnél!
  • Magyarázzuk el, hogy akkor kerek egy óra, ha a nagymutató tizenkettőn áll. Mivel ez a teljes ciklus vége, könnyebben értik majd meg a „negyed" és „fél" óra fogalmát.
  • Ideje barkácsolni: Készítsünk gyakorló órát gyermekünkkel, és játsszunk vele egy játékot: egyszer ő állítja be rajta az általunk megadott időt, egyszer pedig fordítva.

Az írás elsajátítása

Noha a gyerekek az iskolában tanulnak meg írni és olvasni, kíváncsiságuk a betűk iránt ennél már korábban felébred bennük. A gyakorlás játékos keretek között folytatható, például ha megkérjük őket arra, hogy írják le az általuk készített rajzokon szereplő családtagok neveit; apa, anya, nagyapa, nagymama, Dani stb. Így mindig társíthatnak valakit a betűkhöz és nagyobb örömmel másolják majd azokat. Fontos, hogy ne legyünk kritikusak, nem baj, ha nem tudnak elsőre mindent kiolvasni!

Amennyiben gyermekünk már elsős, egyszerű dolgokkal segíthetjük az írásképesség elsajátítását:
  • Vásároljunk vastag, gumírozott vagy bordázott ceruzákat, melyeket könnyebben meg tudnak ragadni!
  • A motoros képességek fejlesztését támogató tevékenységek, például a varrás, ollóhasználat vagy szendvicskészítés - szintén segítségünkre lehetnek.
  • Szülőként a betűzési hibákat csakis a konkrétan erre irányuló feladatok esetében javítsuk ki!
  • Hagyjuk gyermekünket hangosan beszélni írás közben, hiszen ez is segíti a tanulási folyamatot.

Az olvasás elsajátítása

Az íráshoz hasonlóan, olvasni sem kell megtanulnia egy gyereknek az iskola megkezdése előtt. Sokat tehetünk azonban otthon a tanulás elsajátításának érdekében.
  • Bíztassuk gyermekünket, hogy ő maga olvassa fel kedvenc esti meséjét. Javítsuk ki a hibákat, de csak ha sorozatosan fordulnak elő, hogy ne zavarjuk meg az olvasás elsajátításának folyamatát!.
  • Járjunk elöl jó példával: lássa gyermekünk, hogy mi is gyakran veszünk könyvet a kezünkbe!.
  • Hagyjuk, hogy gyermekünk döntse el, mit szeretne felolvasni vagy meghallgatni. Így önállóan fejtheti meg a kiválasztott anyag tartalmát.
  • Függetlenül attól, hogy ki olvas fel, beszéljük meg a gyerekkel a hallott/olvasott tartalmat még az olvasás közben. Ezzel a szövegértését erősítjük..
  • A gyerekek eleinte akadozva olvasnak. Legyünk türelmesek és ne akarjuk, hogy gyorsabban haladjanak a saját tempójuknál! Az olvasást gyakorolni kell.

Jobb vagy bal?

Ahhoz, hogy a kicsik megtanulják merre kell menni, játékosan el kell sajátítaniuk a jobb és bal oldalak közötti különbséget. Az alábbiak példák segítségünkre lehetnek:
  • Fessünk be egy körmöt mindkét kézen, különböző színekkel. Példának okáért a jobb legyen piros, míg a bal lila.
  • Az öltözködésnél mindig csak az egyik oldalt jelöljük meg! Például: „Húzd fel a cipődet a jobb lábadra!" – vagy – „Vedd fel a bal kesztyűdet!" stb.
  • Vásároljunkbal" és „jobb" jelzésű zoknikat.
Egy extra tipp a fogmosásért nem rajongó gyermekek szüleinek: a kicsik számára kifejlesztett Oral-B Stages termékcsalád elektromos fogkefék és fogkrémek segítségével élménnyé varázsolhatjuk a fogmosást az apróságok számára is a játékos Disney figuráknak köszönhetően.

Ismertessük meg őket különböző játékokkal!

Egy élvezetes, ugyanakkor hasznos elfoglaltság kicsik számára: játékok tanulása akár online, akár analóg módon. Ezek segítségével magolás nélkül tehetnek szert új tudásra. Keressünk az app store-ban jóra értékelt oktató jellegű játékokat, vagy érdeklődjünk a játékboltok eladóinál!


Dr. Ullmann, Edwin: Lernen aus neurobiologischer Perspektive. 31.03.2020
https://www.uni-wuerzburg.de/fileadmin/06000060/04_Fort_und_Weiterbildungen_Lehrkraefte/Herbsttagungen/Herbsttagung_2016/20161006_WS_04_Neurobiologie.pdf.

Mednick, S. C. et al. (2002). The restorative effects of naps on perceptual deterioration: Nature Neuroscience.

Dunlosky, John et al. (2013). Improving Students' Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology. 31.03.2020, https://journals.sagepub.com/stoken/rbtfl/Z10jaVH/60XQM/full.

0

Szeretne hozzászólást írni?

Sütik elfogadása