Hogyan szeresd önmagad: 10 tipp a lelki béke jegyében

Wellness
7/01/2021
“Szeresd önmagad!” - ez elméletben sokszor egyszerűbben hangzik, mint a gyakorlatban. A próbát azonban mindenképp megéri, megmutatjuk, hogyan!

Amikor meghalljuk az "önszeretet" kifejezést, gyakran önteltségre vagy nárcizmusra asszociálhatunk. Az önszeretet azonban éppen ennek az ellenkezője, ugyanis nemcsak számunkra, de embertársaink számára is előnyös, ha szeretjük önmagunkat. Erich Fromm pszichoanalitikus még ennél is tovább megy: számára az elégedettség önmagunkkal az előfeltétele annak, hogy másokat is képesek legyünk szeretni. Hűha! De haladjunk csak szépen sorjában. Először is elmagyarázzuk, mit is jelent az önszeretet, miért olyan fontos és hogyan tanulhatjuk meg felnőttként is megszeretni önmagunkat.

Mit jelent szeretni önmagunkat?
És mi az, amit nem jelent…
Miért fontos, hogy megbékéljünk önmagunkkal?
Tíz tipp ahhoz, hogyan legyünk boldogabbak!
Szeretem magam - tipp #1: Önkritika helyett elfogadás
Szeretem magam - tipp #2: Lássuk tisztán a gyengéinket !
Szeretem magam - tipp #3: Tanúsítsunk több türelmet önmagunkkal szemben!
Szeretem magam - tipp #4: Bókok és dicséretek? Jöhetnek!
Szeretem magam - tipp #5: A következő lépés: megdicsérni saját magam
Szeretem magam - tipp #6: Törődjünk magunkkal!
Szeretem magam - tipp #7: Tudatosan hálásnak lenni
Szeretem magam - tipp #8: Határok kijelölése
Szeretem magam - tipp #9: Egy kis kényeztetés
Szeretem magam - tipp #10: Egy reális összehasonlítás segít kiküszöbölni a rossz érzéseket

Mit jelent szeretni önmagunkat?

Az önszeretet az önbecsülés része, és szorosan kapcsolódik az önbizalomhoz. Az önmagunk iránti szeretet erősen meghatározza, hogyan látjuk önmagunkat és a környezetünket. Ennek ellenére sokunknak meglehetősen homályos elképzelései vannak azt illetően, hogy mit is jelent az "önszeretet", és spontán módon keverjük az egocentrikussággal. Ennek természetesen az is oka, hogy - különösen nőként - gyakran megtanultuk félretenni saját vágyainkat.

Másfelől azonban, ha megnézzük, mivel társíthatjuk a "szeretet" kifejezést, valószínűleg számos pozitív jelző jut majd eszünkbe, például a bizalom, megbecsülés, megértés, együttérzés, nagylelkűség, elfogadás, türelem vagy megbocsátás. Pontosan ezeket adni meg önmagunknak és elfogadni magunkat olyannak, amilyenek vagyunk - erről szól az önszeretet.

Sajnos a mindennapi élet során, az önmagunkkal szembeni szeretetteljes bánásmód gyakran nem olyan egyszerű – az önkritika hangja ugyanis gyakran igen hangos. Az alábbi példa talán mindenki számára ismerősen cseng: ha legjobb barátunk elmulasztott egy fontos megbeszélést, magától értetődően elnézzük neki. Ha ugyanez velünk történik, szemrehányást teszünk saját magunknak. Ideje változtatni ezen és megtanulni, hogyan lehessünk boldogok!

És mi az amit nem jelent…

Hogy jobban megértsük az önszeretetet, hasonlítsuk össze azokkal a dolgokkal, melyekkel nincs összefüggésben:

  • Önimádat
    E mögött általában egy torz és idealizált önkép áll, míg elégedettnek lenni azzal, aki vagyunk, a saját magunk elfogadását jelenti, hibáinkkal együtt. Fontos, hogy tisztában legyünk saját gyengeségeinkkel és ki is álljunk azok mellett.
  • Önhittség
    Az önimádat azt jelenti, hogy mások visszajelzéseire támaszkodunk annak érdekében, hogy jól érezzük magunkat, ennek hátterében pedig a valós önértékelés hiánya áll. Aki szereti önmagát az mentes a nárcizmustól és nem mások véleménye alapján ítéli meg saját magát.

Az önimádattal és önhittséggel szemben tehát az önszeretet nem idegenít el másokat. Épp ellenkezőleg, stabil alapot képez a kapcsolatok kialakítására.

Miért fontos, hogy megbékéljünk önmagunkkal?

Az önszeretet belülről erősít bennünket, így nagy hatással van arra, hogyan látjuk magunkat, hogyan érzékeljük a világot, hogyan kezelünk másokat és ránk hogyan tekint a környezetünk. Vegyük ezt szemügyre közelebbről:

  • Az elégedettség magunkkal magabiztosságot kölcsönöz számunkra és lehetővé teszi, hogy nyugodtabban fogadjuk a kritikát vagy a kellemetlen helyzeteket. Ez annak köszönhető, hogy nem vonjuk párhuzamba az adott negatívumot teljes lényünkkel.
  • Ez erősíti a másokkal való kapcsolatainkat is: ha nem reagálunk haraggal a kritikára, akkor elvárhatjuk, hogy a család, a barátok és a kollégák is őszintébbek és nyitottabbak legyenek velünk szemben – és persze fordítva, mi is jobban bízhassunk meg bennük.
  • Időközben függetlenebbé is válunk, ugyanis objektívebben kezelhetjük mások véleményét.
  • A kritikától és a kudarctól való kevesebb félelem miatt bátrabban tudunk szembenézni a kihívásokkal, ugyanis bízunk abban, hogy képesek vagyunk elérni saját céljainkat. Ez a siker egyik fontos előfeltétele!
  • Ha bízunk az erősségeinkben, az megkönnyíti számunkra a gyengeségeink elfogadását és egy reális önkép kialakítását: őszinték lehetünk önmagunkkal szemben és nem kell tagadnunk a gyengeségeinket, helyette célzottan tudunk dolgozni azok fejlesztésén.
  • Ez a pozitív szemlélet önmagunkat és személyes hatékonyságunkat illetően is biztonságot nyújt számunkra, és segítségével pozitívabban tekinthetünk a környezetünkre, ezáltal lényegesen boldogabban megélve a mindennapokat.

Tíz tipp ahhoz, hogyan legyünk boldogabbak!

Ki, hogyan szereti önmagát? Vannak, akiknek szerencséjük van, és már kiskoruktól kezdve megtanulták szeretni önmagukat. De megtanulhatjuk felnőttként is ugyanezt - sohasem késő! Az alábbi tippke segítségével lépésről lépésre közelíthetjük meg célunkat.

Szeretem magam - tipp #1: Önkritika helyett elfogadás

Vizsgáljuk meg, milyen hangnemben beszélünk önmagunkkal, amikor valami nem terv szerint alakul. Mással szemben is ugyanezt alkalmaznánk? Ehelyett próbáljuk inkább megérteni magunkat – épp úgy, ahogyan egy barátot is inkább megölelünk ilyenkor, majd megpróbáljuk vele átbeszélni a történteket.

Szeretem magam - tipp #2: Lássuk tisztán gyengeségeinket!

Önszeretet, második tipp: Fogadd el gyengeségeket!
Állandóan késünk mindenhonnan? Az önostorozás vagy kifogások keresése helyett, egyszerűen csak fogadjuk egyelőre el, hiszen egy más területen úgyis kiemelkedünk valamiben. Ez a hozzáállás segít abban, hogy konstruktívan közelítsük meg a problémát és dolgozzunk a megoldáson.

Szeretem magam - tipp #3: Tanúsítsunk több türelmet önmagunkkal szemben!

Amennyiben gyermekünk küszködik a matekkal, tőle sem várjuk el, hogy azonnal megértse az összes képletet. Kezeljük magunkat is ebbe a helyzetbe! Akár valami újat tanulunk, akár egy személyes gyengeség fejlesztésén dolgozunk, ne várjunk el azonnali eredményeket!

Szeretem magam - tipp #4: Bókok és dicséretek? Jöhetnek!

Munkatársunk megdicséri prezentációnkat, mi pedig csak egy önmagunkkal szembeni szemrehányással tudunk válaszolni, miszerint egy „kissé elhadartuk”? Gyakoroljuk a bókok helyben hagyását! Egy mosoly kíséretében adott “köszönöm!” válasz is meglepően megnyugtató lehet!

Szeretem magam - tipp #5: A következő lépés: megdicsérni saját magam

Mindegy mennyire tűnik aprónak az előrelépés, ünnepeljük meg! Csak nézzük meg az irodában a férfi kollégákat: előttünk járnak pár lépéssel!

Szeretem magam - tipp #6: Törődjünk magunkkal!

Fontos, hogy komolyan vegyük egészségünket és hogy azt tartsuk szem előtt, ami a javunkra válik. Ez lehet egy jó diéta, egy közérzetet javító sport, vagy akár rendszeres találkozás a barátokkal/barátnőkkel.

Szeretem magam - tipp #7: Tudatosan hálásnak lenni

Beszélgettünk egy jót a barátnőnkkel, valaki megtartotta nekünk az ajtót, vagy kifejezetten jól esett a jóga? Tanuljuk meg értékelni ezeket a látszólag apró, de annál szebb örömöket az életben!

Szeretem magam - tipp #8: Határok kijelölése

Néha fantasztikusan jó érzés nemet mondani valamire. Mindegy miről van szó, ez történhet annak a formájában is, hogy ezúttal nemet mondunk a jótékony célú sütemény sütésére, félbeszakítjuk valaki önelégült monológját, vagy lemondunk egy találkozót, amihez nincs kedvünk.

Szeretem magam - tipp #9: Egy kis kényeztetés

Kényeztessük magunkat némi szabadidővel, élvezzük a békét és nyugalmat, például egy otthoni fürdőzés keretében: varázsoljuk széppé magunkat - még egy gyertyafényes kádfürdő is wellness oázissá válhat otthonunkban. Kényeztessük bőrünket és hajunkat illatos esszenciákkal, mint amelyeket a Herbal Essences fehér eper sampon is tartalmaz.

Szeretem magam - tipp #10: Egy reális összehasonlítás segít kiküszöbölni a rossz érzéseket

Az élet gyakran tűnik igazságtalannak, mi pedig kissé irigykedünk: ez része az emberi természetnek, megrekedni benne azonban káros hatással lehet az egészségünkre. Gondoljunk bele egy pillanatra: nem lehet, hogy a másik bár több szakmai elismerésben részesül, ugyanakkor rosszabb az egészsége? Ez nem egy versenyről, csupán a dolgok megfelelő perspektívába történő helyezéséről szól.

Sok szerencsét kívánunk – mert ön is megérdemli!