Ragyogóan tiszta fogak: a fogszuvasodás és a szájszag kialakulásának megelőzése

Wellness
20/10/2021
A rossz lehelet és a fogfájás kellemetlen élmények, ezért ne engedjünk utat a kialakulásuknak! Megfelelő szájápolással megőrizhető fogaink egészsége. A fogászati megbetegedések komoly fájdalmakkal járhatnak, ezért legjobb, ha gátat szabunk a kialakulásuknak! Tudjon meg többet a leggyakoribb fogászati problémákról, illetve kezelésük módszereiről!

  1. Kellemetlen lehelet
  2. A szájszaggal kapcsolatban az a sajnálatos tapasztalat, hogy az elszenvedői gyakran nem érzik magukon. Egy egyszerű praktikával könnyen feltérképezhető leheletünk frissessége: nyaljuk meg kézfejünket, hagyjuk a nyálat megszáradni, majd vegyünk szagmintát!
    • Oka: A szájszagot a legtöbb esetben a nyelven vagy fogakon történő baktériumok elszaporodása okozza, ami az ételmaradékok és fogkő jelenlétére vezethető vissza. Azonban fogszuvasodás, ínygyulladás és szájszárazság is okozhatnak kellemetlen leheletet. Egyes ételek, mint például a fokhagyma és egyéb hagymafélék is hatással vannak rá, szerencsére csak rövid ideig.
    • Kezelése: A megfelelően végzett szájhigiénia elengedhetetlen a friss lehelet szempontjából. Fogyasszunk sok vizet, amely megelőzi a száj kiszáradását és a baktériumok elszaporodását! Fogászati célra kifejlesztett rágógumikkal pedig felfrissíthetjük leheletünket az étkezések között.
  3. Fogszuvasodás
  4. Ha fogaink érzékenyek a forró, hideg, vagy édes ételekre, akkor valószínűleg fogszuvasodással állunk szemben. Kialakulását a rendszeres fogászati szűrések megelőzhetik. A fogorvosok kezdeti stádiumban is felismerik a fogszuvasodás intő jeleit, és hatékonyan tudják kezelni. A fogszuvasodás legfeltűnőbb jelei a lyukas fog és a rettegett fogfájás.
    • Oka: A fogakon lerakódott lepedékben baktériumok találhatók, amelyek savat termelnek. A sav megtámadja a fogzománcot, és lebontja annak mésztartalmát. Ez azt jelenti, hogy a fogakban található kalcium, foszfor, magnézium és fluorid mennyisége fokozatosan csökken, melynek következménye, hogy a fogzománc porózusabbá válik.
    • Kezelése: Szuvas fogat csakis fogorvos tud megfelelően ellátni. Az időben kezelt szuvas fog megmenthető egy egyszerű töméssel.
  5. Fogínygyulladás
  6. Az egészséges fogíny rózsaszín és feszes. Ha bevörösödik vagy vérzés kíséri a fogmosást, az rendszerint gyulladásra utal. Ha a fogíny gyulladt és a fogak meglazultak, nagy valószínűséggel fogágybetegséggel állunk szemben.
    • Oka: Baktériumokkal teli fogkő, amely a fogínyen és az ínyszéleken telepszik meg.
    • Kezelése: Enyhén vérző fogíny esetében rendszeres fogmosás, fogselymezés és szájvíz használata ajánlott. Súlyosabb pirosodás és gyulladás esetén fogászati kezelés nyújthat egyedül megoldást.
  7. Szájszárazság
  8. Amikor a nyáltermelés alulműködik, azt érezhetjük, hogy a szánk kellemetlenül kiszárad. Ez xerostomiához, azaz szájszárazsághoz vezethet. A betegségben szenvedők folyamatos szárazsággal és kellemetlen szájszaggal szembesülnek.
  • Oka: A dehidtráltság és a szájon át történő légzés a leggyakoribb okozói a szájszárazságnak, azonban a nyáltermelés a kor előrehaladtával csökken, amely ugyancsak előidézője a száraz száj jelenségének.
  • Kezelése: Fogyasszunk elegendő folyadékot és serkentsük a nyáltermelést cukormentes rágógumi rágásával!

Szájhigiénia – mit takar a fogalom?

A fogászati megbetegedések könnyen elkerülhetőek. Gondosan végzett szájápolással megelőzhetjük a kellemetlenségeket. Íme, hogyan:

  • Fogmosás: Naponta kétszer fontos, háromszor pedig a legideálisabb, a főétkezések utáni fél órán belül. Ez idő alatt a fogzománc kellően felépül a sav okozta károsodásból. Mossunk fogat alaposan, alkalmanként legalább két percen át!
  • Tisztítás a fogközökben: Az ételmaradékok hajlamosak a fogak között megrekedni. Szabaduljunk meg tőlük! A leghatékonyabb módszer a fogselyem vagy fogköztisztító kefe használata. Ideális esetben ezeket mindennap használhatjuk, ugyanis ezáltal hatékonyan megelőzhető a fogínygyulladás.
  • Szájzuhany: Ha a fogselyem vagy fogköztisztító kefe használatával nem vagyunk kibékülve, a szájzuhany egy kényelmes alternatívát nyújthat. A vízsugarak segítségével könnyen eltávolíthatjuk az ételmaradékokat és a lepedéket. A legjobb eredmény érdekében használjuk este, fogmosás után!
  • Nyelvtisztítás: Vannak, akiknél a nyelven lerakódott és felgyülemlett lepedék okozza a kellemetlen leheletet. A lepedéket könnyen eltávolíthatjuk egy külön erre a célra kifejlesztett nyelvkaparó eszközzel. Szükség esetén használjuk fogmosás után!
  • Fogkrémek és fluoridos gélek: Használjunk olyan fluorid és cink tartalmú fogkrémet, mint például a blend-a-med Complete Protect 7 Original, amely erősíti a fogzománcot és megelőzi a fogszuvasodás kialakulását. A legjobb hatás és fogínyvédelem érdekében használjunk heti egy alkalommal fluoridos gélt! Amennyiben fogainkon elszíneződést tapasztalunk és szeretnénk tőle megszabadulni, próbáljuk ki a blend-a-med 3D White Whitening Therapy fogkrémet a ragyogóan tiszta fogakért!
  • Szájvíz: A szájvízhasználat tökéletes befejezése a helyes szájápolási rutinnak. Rendszeres használata hatékonyan megelőzi a fogínygyulladást.

A megfelelő fogkefe kiválasztása

Manuális vagy elektromos fogkefe? Ez a kérdés továbbra is megosztja az emberek véleményét. Nincsen semmi probléma azzal, ha valaki a régi típusú, manuális fogkeféket részesíti előnyben, azonban hatékony tisztítás szempontjából az elektromos fogkefék jobban teljesítenek.

Elektromos fogkefével történő fogmosás során jelentősen több lepedéktől szabadulhatunk meg, mint egy manuális fogkefe használatával. Ezáltal jóval hatékonyabbnak tekinthető, lévén, hogy a kellemetlen lehelet fő okozója a felgyülemlett lepedék. A sörték erőssége nagy szerepet játszik a fogínyproblémák tekintetében, ezért használjunk puha sörtéjű fogkefét, amely segít megóvni a fogínyt.

Mely tényezők járulhatnak hozzá a helytelenül végzett fogmosáshoz?

Még egy olyan apró, mindennapos tevékenységben is adódhatnak problémák, mint a fogmosás. Íme, a leggyakoriabbak:

  • A fogakra helyezett túlzott nyomás fogmosás közben nem egyenlő a hatékonyabb tisztítással. Sőt, az erős sikálás kárt tehet a fogínyben. Ügyeljünk tehát fogínyünk épségére, ebben pedig segítségünkre lehet egy nyomásérzékelős elektromos fogkefe.
  • Egy hosszú hónapok óta le nem cserélt fogkefe kevésbé tisztít hatékonyan. Idővel a fogkefe sörtéi elhasználódnak, és már nem képesek annyi lepedéket eltávolítani, mint újkorukban. Idővel a sörték szétnyílnak, ezzel jelezve, hogy cseréjük esedékes. Figyeljünk hát oda erre!
  • A cukorban és gyümölcsökben található sav kifejezetten káros a fogakra nézve. Ha azonnal étkezés után mossuk meg fogainkat, az roncsolhatja a fogzománcot. A legjobb, ha nassolás után vízzel öblítjük ki a szánkat, majd egy órával később a megfelelő fogkrémmel - mint például a blend-a-med Complete Protect 7 Original - fogat mosunk.

Egészséges táplálkozás a fogak szempontjából

Fogaink egészségének megőrzése érdekében táplálkozzunk megfelelően! Megmutatjuk, mely ételek gondoskodnak erről:
  • A kalciumban gazdag élelmiszerek, mint a tej, sajt és joghurt, jó hatással vannak a fogakra. A fogzománcot felépítő kalcium megtalálható az olyan zöldfélékben is, mint például a brokkoli, a spenót, vagy a kelkáposzta.
  • A rágást serkentő ételek fokozzák a nyálelválasztást, ami pedig jót tesz a fogzománcnak. Próbáljunk minél több nyers zöldséget és teljes kiőrlésű élelmiszert fogyasztani!
  • Az megfelelő folyadékbevitel elsősorban víz formájában - segít megszűntetni a kellemetlen leheletet. Öblögessünk vízzel vagy cukormentes teával étkezések után, hogy eltávolítsuk az ételmaradékokat, illetve, hogy nedvesen tartsuk a szánkat, ugyanis a baktériumoknak nehezebb így elszaporodni. Profi tipp: Ha igazán oda szeretnénk figyelni a szájápolásra, fogyasszunk kalcium tartalmú ásványvizet!