Hurrá!

hooray

megrendelésünket helyeztük el. Küldtünk neked egy e-mailt.

Bezárás

Saját kosár

A mintája

Válassza ki a megrendelendő mintát

cashback

Tekintse meg az Önnek megfelelő ajánlatokat!

Válassza ki a szállítási címet

Kisbabája nem akar elaludni? Lehetséges okok és hasznos tanácsok!

Kisbabája nem akar elaludni? Lehetséges okok és hasznos tanácsok!

0
Alvás tekintetében a kisbabák máshogyan "működnek", mint a felnőttek. Megmutatjuk, mit tehet szülőként annak érdekében, hogy a csöppség álomba szenderüljön!
Nem akar a baba aludni? A csecsemők másképp alszanak!
A baba nem alussza át az éjszakát – attól függ, honnan nézzük
A babák alvási szokásainak megértése: alvási szakaszok a csecsemők első évében
Nyugtalanul alszik babája? Ez akár természetes jelenség is lehet.
A kisbaba nem tud álomba szenderülni: lehetséges okok
Öt, a kisbabák alvását elősegítő tipp: hogyan segíthetnek a szülők?

Ön mindent megtett, kisbabája mégsem alszik, gyakran felébred és nappallá változtatja az éjszakát? Sok apukát és anyukát foglalkoztat a gondolat, hogyan segíthetné elő gyermeke zavartalan alvását, hiszen az emiatt történő folyamatos éjszakai ébrenlétek a szülőkre is kihatnak. Bemutatjuk, mi jellemző a kisbabák alvására, mik lehetnek az álmatlanság okai, illetve tippeket adunk az álomba szenderülés elősegítéséhez.

Nem akar a baba aludni? A csecsemők másképp alszanak!

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a kisbabák pont olyanok, mint mi, alvási szokásaik azonban jelentősen eltérnek. Ez téves konklúziókhoz vezethet, és olyan dolgok tűnhetnek szokatlan jelenségnek, melyek valójában egyáltalán nem azok. A szülői segítség legjobb módja, ha kitapasztaljuk gyermekünk alvási ritmusát – ez ugyanis nemcsak összetett, de folyamatosan változik is, különösen az első időszakban. Ekkor az apróságok alvási ciklusa még fejlődő szakaszban van. Míg mi felnőttek könnyedén váltogatunk e ciklusok között, a kisbabák gyakran felébrednek. Emellett nem tudnak különbséget tenni az éjszakák és nappalok között, így éberebbek a kelleténél éjszaka. Ezt nevezzük felcserélt ciklusnak. Megoldására nem létezik gyors praktika, azonban segíthetünk, hogy gyermekünk érezze az éjszaka és nappal közötti különbséget.
  • Napközben ne aggódjunk a háttérzajok miatt. Hagyjuk, hogy a baba hozzászokjon a különböző hangokhoz, éjszaka pedig igyekezzünk olyan halkak és nyugodtak lenni amennyire csak lehet.
  • Az éjszaka történő interakciók számát igyekezzünk minimálisra csökkenteni. A szoptatás, nyugtatgatás vagy ölelgetés természetesen szükséges, a lámpák felkapcsolását és játékot azonban hagyjuk a nappali órákra.

A baba nem alussza át az éjszakát – attól függ, honnan nézzük

A babákat és éjszakai alvásukat számos félreértés övezi: amíg a felnőttek nyolc órás alvási szakaszokban gondolkodnak, addig egy újszülött ritkán alszik egybefüggően négy óránál többet. Ezen a tényen fejlődésük miatt nem lehet változtatni, szervezetük ugyanis nem képes nagyobb mennyiségű élelem elraktározására, így gyakrabban jelentkezik náluk az éhségérzet. A csecsemők számára az éjszaka átalvása egyetlen alvási szakaszt jelent tehát, nem pedig egy teljes éjszakát. A jó hír az, hogy ezek a szakaszok idővel kitolódnak, és fél év elteltével 6-8 órásra is bővülhetnek.

Egyébként mi magunk is felébredünk az alvási szakaszok között, annyi különbséggel, hogy azonnal vissza is alszunk. A babák esetében ez máshogyan működik: minél kisebbek, annál kevésbé képesek önmaguk megnyugtatására. Ahhoz, hogy el tudjanak aludni, gyakran a mi segítségünkre szorulnak. A biztonságérzetet nyújtó cirógatás és becéző szavak gyakran hatékonyabbnak bizonyolhatnak, mint az ölbe vétel.

A babák alvási szokásainak megértése: alvási szakaszok a csecsemők első évében

Az alvási szokások egyénenként változnak és nagyban eltérhetnek az átlagtól. Egy kisbaba életének első évében alapvetően így fejlődik az alvási ritmus:
  • Újszülöttek: alvás az első hónapban
Egy újszülöttnek még nincsen kialakult alvási-ébredési ritmusa. Eleinte az anyaméhben megszokott ritmust követi, nem tudja mi a különbség a nappalok és éjszakák között, és nem tud alkalmazkodni semmilyen rutinhoz. Ritmusa természetes szükségleteken alapszik: a felriadáson, a táplálkozáson, az ébrenléteken, a pihenésen és az elalváson. Az alvással töltött órák száma esetükben 16-18 órára tehető, de 9 és 19 óra alvás között bármi előfordulhat. Ennek körülbelül a fele nappal történő alvás. Az újszülöttek szakaszonként nagyjából 5 órákat alszanak, ami ennél hosszabb, az meglehetősen szokatlan.
  • A csecsemők alvása 3 hónapos korukig
Egy babánál fokozatosan alakul ki az alvási-ébrenléti ritmus. A körülbelül 16 órányi alvás nagyjából kétharmada már éjszakára tevődik át, napközben pedig átlagosan négyszer-ötször szundítanak.
  • Kisbabák alvása négy és hat hónapos koruk között
Ekkor a babák alvási szakaszai rendszeresebbé válnak. Már csak nagyjából 14-15 órát alszanak, és egyre többet az éjszaka folyamán. Az alvási fázisok hosszabbak és koherensebbek, nappal azonban még mindig előfordul három-négy órányi szundi.
  • Kisbabák alvása hét és nyolc hónapos kor között
A kicsik ekkor körülbelül 14 órát alszanak, ebből 11 órát az éjszaka folyamán, de még 6-8 órás egybefüggő alvás is előfordulhat, napközben két-három rövidebb szunyókálással egybekötve. A napi rutin ekkorra már egyre fontosabbá válik, így a baba estére jobban elfárad.
  • Kisbabák alvása tíz és tizenkét hónapos kor között
Az első születésnap közeledtével a babák nagyjából 14 órákat alszanak. Vannak, akik ekkorra már csak egyszer alszanak napközben, a maradék alvási idő pedig már éjszaka történik.

Nyugtalanul alszik babája? Ez akár természetes jelenség is lehet.

Az idő nagy részében a babák nem alszanak mélyen, hanem úgynevezett "aktív alvást" folytatnak, különösen a kezdeti időszakban. Sokat mozgolódnak, leginkább a lábukkal rúgkapálnak. A nyugtalan alvás a fejlődés része és nem jelenti azt, hogy a baba rosszul alszik, vagy nem szeretne aludni. Kisbabája még hangokat is ad ki alvás közben? Aggodalomra semmi ok: ez szintén természetes jelenség – cirógassuk meg, és valószínűleg hamar visszaalszik majd!

A kisbaba nem tud álomba szenderülni: lehetséges okok

A baba nem tud elaludni, mert alvási környezete nem megfelelő

Néha egészen egyszerű okai vannak annak, hogy a baba miért nem akar elaludni: például túl meleg van, kényelmetlenül érzi magát, vagy zavarja a pelenka. Gondoskodjunk arról, hogy a szoba hőmérséklete 18 és 20 fok között maradjon, érdemes kitapasztalni, hogy gyermekünk milyen melegben és milyen ruhában alszik a legjobban. Elalváshoz alkalmasabb egy gyengéd fényforrás, mint a teljes sötétség. Nem kell, hogy teljes csönd legyen, a finom háttérhangok sok babára megnyugtató hatással vannak.

A baba nem tud elaludni, mert igényli a közelségünket Reagáljunk bátran babánk szükségleteire, ne féljünk dédelgetni őt, amennyiben ezt igényli, hiszen minél kisebb, annál kevésbé tud igazodni a felnőttek igényeinkhez. Erősítsük a köteléket sok közelséggel és öleléssel! Ez a babát is megnyugtatja, környezetének életét pedig könnyebbé teszi. Babánk nyugodt alvását gyors ütemben zajló fejlődése is gátolhatja

Amennyiben a baba hirtelen növekedésnek indul, valószínű, hogy ez az alvását is negatívan befolyásolja. A fogzás körülbelül három hónap után kezdődik, mely sok babának okoz fájdalmat. Egyeseknek testük növekedése is kellemetlen ingerekkel jár. Ekkor várhatóan több táplálékra is szükségünk lesz, és ezt éjjelente gyakrabban is jelezhetik. Egyes babák az agyi fejlődés szakaszában is rosszabbul alszanak.

A baba nem tud elaludni, mert valamije fáj Ha a kisbaba nem tud aludni, kólika vagy hasfájás is lehet a háttérben, például étel-intolerancia következtében. Nehéz szülések, vagy az anyaméhben töltött kedvezőtlen póz miatt csigolya- és porcfájdalom is előfordulhat. Ha ez felmerül, minden esetben egyeztessünk a gyerekorvossal! Csakúgy, mint a gyors növekedés esetében, úgy itt is közelségre és figyelemre lesz a picinek szüksége.

Öt, a kisbabák alvását elősegítő tipp: hogyan segíthetnek a szülők?

1.Segítség a babák elaltatásához #1: legyünk mi magunk is nyugodtak!

Néhány dolgot egyszerűen csak el kell fogadni: ez egy fázis, és minden baba másképp "működik". Ha egy baba nem tud elaludni, az még nem azt jelenti, hogy rossz szülők vagyunk. Egy ilyen nehéz nap elfogadása többet jelent, mint az önostorozás, a szülők is emberek, nem lehet mindig minden tökéletes. Ennek elfogadása a baba megnyugtatását is egyszerűbbé teszi.

2.Segítség a babák elaltatásához #2: a biztonságérzet kialakítása

Biztosítsunk szeretetteljes légkört a számára, ne kapkodjunk és ne érezzük azt, hogy az idő nyomása alatt állunk! Próbáljuk meg kiszolgálni a kicsi szükségleteit napközben: etessük, ha éhes, babusgassuk amikor figyelemre van szüksége és játsszunk vele, amikor erre van igénye! Ez biztonságérzetet nyújt a babáknak, melynek köszönhetően könnyebben megy majd a relaxáció és elalvás. A pelenka cseréje tökéletes alkalom a cirógatásra és dúdolgatásra. Tipp: Használjon Pampers Aqua Pure törlőkendőt, amely gyengéd még a legkisebb gyermekek bőréhez is. Ők különösen igénylik a közelségünket, így ha szükséges, hagyjuk, hogy egy kiságyban a hálószobánkban aludjon.

3.Segítség a babák elaltatásához #3: tartsuk tiszteletben a baba alvási szükségleteit!

Bizonyos alvási szokásokat a genetika határoz meg, és ezeket nehéz megváltoztatni. Ebbe tartozik, hogy például a baba koránkelő típus vagy éjszakai bagoly, illetve, hogy mennyi alvásra van szüksége. Amennyiben kipihent, nem lesz képes az alvásra, ha pedig fáradt, meg kell neki engedni mielőtt még túlságosan kimerül: a kipihent babák jobban alszanak!

4.Segítség a babák elaltatásához #4: a rendszeresség kialakítása

Még ha az apróságok nem is tudják teljesen követni, a rendszeres szokások biztonságérzetet generálnak, a baba pedig fokozatosan hozzászokik egy éjjeli-nappali rutinhoz. Adjunk egy keretet a napi struktúrának és fokozatosan szoktassuk hozzá a babánkat: adott időpontban történő kelés, állandó étkezési időpontok, szundi idő, programok, készülődés a lefekvéshez stb. Egy állandó alvóhely szintén a következetesség része.

5.Segítség a babák elaltatásához #5: teremtsünk megfelelő hangulatot az elalváshoz!

Egy nyugodt esti rituálé lehetőséget nyújt a babának arra, hogy elbúcsúzzon a naptól. Az est közeledtével csökkentsük az őt érő impulzusok számát: vegyük lejjebb a fényeket, szüntessük meg a zajforrásokat, tegyük el a játékokat. A rendszeres alvás előtti szokások szintén növelik a biztonságérzetet: énekeljünk egy altatódalt, nézegessük együtt kedvenc mesekönyvét, vagy kényeztessük egy relaxáló bébimasszázzsal!
0

Szeretne hozzászólást írni?

Sütik elfogadása