Hurrá!

hooray

megrendelésünket helyeztük el. Küldtünk neked egy e-mailt.

Bezárás

Saját kosár

A mintája

Válassza ki a megrendelendő mintát

cashback

Tekintse meg az Önnek megfelelő ajánlatokat!

Válassza ki a szállítási címet

Mentális egészség a koronavírus idején: hogyan maradjunk erősek?

Mentális egészség a koronavírus idején: hogyan maradjunk erősek?

0
Bezártság, szorongás az anyagi helyzetünk miatt, társas elszigeteltség. Nem mindenki viseli jól a Corona időszakot. Mi segítünk ebben!

A Coronavírus elterjedése, és az ehhez kapcsolódó szigorítások miatt, különböző típusú és dimenziójú stresszhatásoknak vagyunk kitéve. Ezek forrása lehet például:

  • Bizonytalanság a munkát és a jövőt illetően.
  • A megfertőződéstől való félelem, a napi statisztikák okozta pszichológiai stressz.
  • Külső tényezőktől történő függés félelme.
  • Unalom és magány okozta elszigetelődés.

Mentális egészség és karantén

Teljesen érthető, hogy elménk a jelenlegi időszak során leterhelődik. Amikor magán- és szakmai életünk hirtelen ily mértékben megváltozik, sokan úgy érezzük, hogy mindez szellemileg és fizikailag is megvisel bennünket. A szakértők úgynevezett bezártságból fakadó kimerültségről beszélnek. Ezt a kimerültségi állapotot és a "legyen már vége a Corona helyzetnek" típusú gondolatokat a COVID-19 hosszú távú hatásai és az életünkben bekövetkezett változások okozzák.

A bezártságból fakadó kimerültség az alábbiakban nyilvánul meg, és valószínű, hogy sokan érzünk és tapasztalunk hasonló jelenségeket:

  • türelmetlenség
  • érzelmi kitörések
  • szomorúság és depresszió
  • szorongás és félelem
  • fizikai kimerültség
  • kiégés
  • nehezebb koncentráció és döntéshozó képesség
  • alvászavar
  • csökkent motiváció és érdeklődés korábban szeretett tevékenységek iránt
  • túlzásba vitt vagy elhanyagolt étkezés
  • fokozott dohány és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk tehát mentális egészségünk érdekében, hogy kellő erővel vészelhessük át ezt az időszakot? Adunk néhány tippet!

Magányosnak érzi magát…? Megmutatjuk, hogyan legyen erős!

Azok az emberek, akik sok időt töltenek egyedül, hajlamosak túlgondolni a dolgokat. A gondolatok erőteljesen kavaroghatnak a fejünkben, mikor az elmének nem vonja el más a figyelmét. Mindez könnyen előfordulhat, ha a vírus miatti szigorítások következtében alig vannak szabadidős programok vagy társas összejövetelek. Mindemellett, azok az apró, kényeztető pillanatok is eltűntek a horizontról, melyeket eddig annyira vártunk: például a nyaralások, hétvégi programok, szülinapi partik és még sorolhatnánk.

És akkor persze ott vannak azok a problémák, melyek egyébként is nyomják a lelkünket, s ennek tetejében a világjárvány gondolata is ránk nehezedik. Mit tehetünk hát a magány, unalom és az ezekből fakadó aggodalmak ellen? Íme az első három lépés:

  1. Az itt és most elfogadása: Igyekezzünk elfogadni a jelenlegi helyzetet és az általa megváltozott mindennapokat úgy, ahogy vannak! Az embereknek a világ minden táján nehéz dolguk van, egyszerűen meg kell tanulni megbirkózni a helyzettel. Amennyiben nem védjük meg világunkat a vírustól, az nem lesz többé olyan, amilyen korábban volt, amilyennek vissza szeretnénk kapni. Ne ússzunk az árral szemben: próbáljunk meg inkább együttműködni!
  2. Ne üldözzük el a gondolatokat: Fogadjuk el félelmeinket, és nézzünk farkasszemet velük! Beszéljünk róluk hangosan, vagy írjuk le őket. Ez a módszer gyakran segít a fejünkben lévő káosz csillapításában. Emellett pedig segít „elbeszélgetni” a félelmeinkkel: “Miért jöttél?”- Tegyük fel a kérdést, majd indokoljuk meg, hogy miért nincs helye a fejünkben, és fosszuk meg hatalmától! A félelem megszemélyesítése segíthet abban, hogy szembe nézzünk vele. Amennyiben a rossz gondolatok nem hagynak bennünket aludni, ne maradjunk az ágy rabjai! Tartsunk egy kis szünetet, igyunk egy pohár vizet, hallgassunk zenét és ne erőltessük a visszaalvást!
  3. Napi rendszeresség: Azoknak, akik szeretnék megóvni magukat és környezetüket, muszáj megtanulniuk együtt élni az elszigeteltséggel. Először is sokat segíthet egy napi rutin kialakítása, ugyanis önkéntes elvonulás vagy karantén esetén is vágyunk a szervezettségre. Ez persze nem azt jelenti, hogy kényszeresen be kellene osztani a nap minden percét, csupán érdemes időben felkelni, és jelentőségteljes vagy élvezetes tevékenységekkel tölteni azt.


Napi boldogság: 11 gyors tipp a mentális egészség megőrzéséhez

  1. Reggeli rutin: Szánjunk időt a nap megfelelő indítására. Nyújtózzunk egyet, végezzünk légzésgyakorlatokat, vagy akár egy reggeli tornát. Ezáltal akár kisebb célokat is kitűzhetünk: legyünk fittebbek és egészségesebbek a vírusos időszak végére!
  2. A test és lélek erősítése sportolás révén: Legyen szó egy otthoni edzésről laptopunk előtt, egy laza kocogásról, vagy akár erdei sétáról, a testmozgás kitisztítja az ember fejét, erősíti az elmét és elősegíti a jobb alvást.
  3. Legyünk empatikusak: Fogadjuk el, hogy mások esetleg másképp küzdenek meg a helyzettel! Ilyenkor a legkevésbé sem hiányzik az embereknek a szemrehányás vagy gúnyolódás. Legyünk figyelmesek egymással szemben!
  4. Tegyük helyre az aggodalmakat: Írjuk ki rendszeresen magunkból negatív gondolatainkat! Állítsuk be az órát, szánjunk rá 20 percet és írjunk le mindent, ami zavar az aktuális helyzettel kapcsolatban. Ezáltal gyakran előfordul, hogy a különböző gondolatfoszlányok gyorsabban alkotnak egységes képet, ami pedig megnyugvást okozhat. A lista végére állítsunk fel egy célt: “Hogyan szeretnék megbirkózni a jövőben ezekkel a problémákkal és mit szeretnék végeredményképp elérni?”
  5. Tegyünk rendet: Nem csak az aggodalmakat, de tárgyainkat is rendbe kell tennünk. Semmi sem felszabadítóbb, mint megszabadulni régi lomoktól, alaposan kitakarítani és rendet tenni például a ruhásszekrényeinkben. Tegyünk szívességet kedvenc darabjainknak, és szabaduljunk meg a szürkés/sárgás foltoktól illetve kellemetlen szagoktól az Ariel Allin1 COLOR mosókapszula segítségével!
  6. Ne hanyagoljuk el személyes kapcsolatainkat, őrizzük azt meg a mindennapokban: Az emberek társas lények lévén, igénylik a kapcsolattartást. Tudatosan kell hát keresni a kapcsolatot szeretteinkkel! Ne féljünk videóhívást kezdeményezni, vagy akár rendszeres online találkozókat tartani. Ha pedig éppen senki sem érhető el, érdemes podcasteket és mások beszélgetéseit hallgatni!
  7. Írjunk levelet: Mikor írt utoljára kézzel levelet? Használjuk ki a lehetőséget és okozzunk örömet egy családtagnak vagy barátnak! Esetleg egy kis karantén-szeretetcsomagot is postázhatunk mellé!
  8. Randi egyedül: Szervezzünk sétálós vagy bringás programokat magunknak a városon kívülre, és élvezzük azzal a különleges személlyel töltött időt, aki nem más, mint önmagunk!
  9. Koncentráljunk azokra a dolgokra, melyekből erőt meríthetünk: Vessük papírra mindazokat a tevékenységeket, melyeket élvezettel végzünk és amelyeket még nem korlátoznak szabályok! Ez afféle tartalék lista, melyre támaszkodhatunk unalom vagy frusztráció esetén: Kézműveskedés, séta az erdőben, egy finom fürdő, vagy egy egészséges étel elkészítése. Bármiről is legyen szó, koncentráljunk arra, ami még mindig elérhető ahelyett, ami éppen nem!
  10. Elégedettség különösebb tervek nélkül: Amennyiben nem kell eleget tenni a munkánk által támasztott elvárásoknak és sok időt töltünk otthon, élvezzük ki a pihenést és azt, hogy mentesülünk az elintéznivalók és a “szociális stressz” alól. Ez úgyis hamarosan visszatér életünkbe!
  11. Ne adjuk meg magunkat a stressznek: Jógagyakorlatok, különböző légzéstechnikák és meditáció által hamar megtanulhatjuk egészségesebben kezelni a stresszt. Példának okáért, néhány légzőgyakorlat és a vállak ellazítása sokat segíthet, amikor kezd beütni a pánik. Ha nem megy a szellemi relaxáció, próbáljuk meg a fizikai ellazulást! Feszítsük meg bizonyos testrészeinket, majd ernyesszük el azokat! A test jeleket küld az agynak és megnyugvásra szólítja fel.

A fertőzéstől való félelem eloszlatása mentális erő segítségével

Sokak számára folytonos aggodalmat jelent a Covid-19 vírustól való megfertőződés gondolata. Íme, hogyan segíthetünk ezen a problémán:
Tartsuk be a szabályokat: A tudósok és szakértők nem véletlenül vannak jelen a szakmában. Bízzunk javaslataikban, és tartsuk tiszteletben a szabályokat! Ezáltal a lehető legkisebb erőfeszítéssel is minimálisra csökkenthetjük a megfertőződés veszélyét.

  • Tudatos médiafogyasztás: Támaszkodjunk mindig hiteles forrásokra, és kérdőjelezzük meg a gyanús állításokat! Amennyiben ez segít, kerüljük a közösségi-média platformok hozzászólások rovatait, ahol bárki megoszthatja a maga pánikkeltő, igazságtartalmat nélkülöző, összeesküvés elméletekkel tarkított gondolatait.
  • Változtassunk vásárlási szokásainkon: Amennyiben lehetséges, kerüljük a csúcsidőben történő vásárlást, és lehetőség szerint vegyünk inkább igénybe az éttermek és boltok házhoz szállító szolgáltatásait!
  • Ne szégyenkezzünk: Bár mások talán lazábban állnak a Corona helyzethez és mosolyogva beszélnek róla, nyugodtan futtassuk le saját “védelmi rendszerünket” és maradjunk távol tőlük egy kis időre! Semmi szégyellni való nincsen abban, ha szeretnénk megóvni magunkat és másokat!
0

Szeretne hozzászólást írni?

Sütik elfogadása